werking sigarettenfilter
-
Dit zijn onze onderzoek en deelvragen:
Onderzoeksvraag:Hoe functioneren de sigarettenfilters van verschillende merken?
Deelvragen:- Hoe bepalen we welke sigarettenmerken we gebruiken voor filters en tabak.
- Hoe kan je de rook die door de filter komt analyseren?
- Hoe werkt een gaschromatograaf?
- Welke stoffen worden er door de verschillende merken doorgelaten en zijn er verschillen tussen de verschillende merken filters en zo ja hoe groot en op welke punten?
- Wat is de best filterende sigarettenfilter en was dat te verwachten?
Sven en Peter
-
Klopt idd, is goed dan zullen we weer contact met Mevr. Knol zoeken.
Bedankt Sven en Peter
-
Jullie hebben de contactgegevens van mevrouw Knol, toch? Het is het makkelijkst als jullie contact met haar hierover houden, dan moet toch wel lukken?
Succes! Gr. Inge
P.S. Laat na afloop maar even weten hoe het gegaan is!
-
Hey Willem,
Wij zouden graag een beetje meer zekerheid willen over de datum waarop wij de proef zouden kunnen uitvoeren op de TU Delft. Wij hebben dus al van mevrouwe Knol gehoord dat er eind november weer plek zou zijn, weet jij mischien echt een datum, of zou je dat kunnen uitzoeken. Alvast bedank
Sven en Peter
-
Hoi,
Ik doe mijn pws ook over roken en ik wil voor mijn praktijkgedeelte gaan onderzoeken, wat het verschil is tussen light en normale sigaretten qua de hoeveelheid schadelijke stoffen. Op onze school is zoiets helaas niet te doen en nu ik dit 'forum' lees, vond ik dit een hele mooie kans. Wil iemand misschien de gegevens sturen van Mvr. Knol, want ik begreep dat zij zulke dingen regelt.
Alvast bedankt!!!
xx Karlijn -
Wij hebben de proefopselling wel al bijna helemaal bedacht maar het was nog even moeilijk om alle spullen ook te regelen. Het ziet er naar uit dat wel alle spullen wel kunnen krijgen, en dan is het de bedoeling dat we de proef deze week of volgende week gaan uitvoeren.
-
Beste Sven en Pieter,
Ik ben een tijd niet beschikbaar geweest voor het scholierenlab, vandaar dat ik nu pas reageer. Zoals Inge al aangaf moeten jullie zelf een afspraak met mevrouw knol maken voor de analyse van de rook.
Jullie vragen zien er trouwens goed uit! Wellicht dat je vraag 3 onder vraag 2 kan stoppen, aangezien een GC een analysemethode is.
En hoe staat het met jullie experimenten? Hebben jullie al een proefopstelling gemaakt?Succes!
-
jah,
hier is haar email-adres. >>A.H.Knol@tnw.tudelft.nl<< Maar het is volgens mij wel de bedoeling dat je eerst op dit forum overlegd, en je onderzoek een beetje uitlegt enz. Dan kan je misschien een afspraak gaan maken met mevr. Knol. Dus wacht even op een antwoord van moderator, of open een eigen topic. -
Hoi Pjotter en Karlijn!
Pjotter, is je practicum al gelukt?
Karlijn, weet je al wat je wilt onderzoeken? Als je een practicum hier wil doen is het de bedoeling, zoals Pjotter ook al aangaf, dat je wel met een plan aankomt, waarin je precies weet wat je wil meten en hoe. Het is niet zo dat hier standaard voorschriften voor elk onderwerp klaarliggen. Bedenk dus eerst wat je precies wilt meten, en hoe, misschien kan het ook wel makkelijk gewoon op school namelijk! Laat even weten wat je gaat doen! Maar wel een leuke proef denk ik!Groeten Astrid
-
Wij hebben een vraag. Wij hebben op onze eigen school ook een gaschromatograaf, wij hebben hier al extracten van sigarettenrook geanalyseerd. Alleen vallen de uitslagen heel erg tegen bij ons, omdat de apparatuur nou ook niet geweldig is. Onze vraag is of we z.s.m. ons pws onderzoek mogen doen op de TU, omdat wij denken dat het daar wel moet lukken. Wij hebben dus al aardig wat kennis erover en hebben ook al een heel plan van aanpak. Ik hoop dat het mogelijk is om dat z.s.m. bij de TU te doen.
We horen graag van jullie,
Mathijs en Martin -
Hey,
Wij willen nog even bedanken voor de hulp bij ons profielwerkstuk.
Wij hebben mede dankzij jullie een goed gehaald voor ons profielwerkstuk (hoogst haalbare)[:p]Hartelijk dank voor alle hulp en tips!
Sven en Peter
-
Hoi Matthijs en Martin,
In principe moet dit mogelijk zijn om te regelen voor jullie. Maar wat willen jullie precies weten en wat hebben jullie al gedaan? Als jullie mij jullie plan van aanpak sturen, wat jullie precies willen meten, en ook wat er fout is gegaan bij jullie op school en de reden waarom je denkt dat het is fout gegaan, dan wordt het wat concreter! Weet je zeker dat het aan de GC ligt, en niet aan de sigarettenrook? Ik hoor het wel!
Astrid
-
Beste Florian en Jeroen,
Sorry de late reactie, ik heb het druk gehad met tentamens.
Om een juist oplosmiddel te kiezen is het belangrijk om te weten watvoor eigenschappen je stoffen hebben. Zijn het apolaire stoffen, dan wil je een apolair oplosmiddel (zoals aceton, ethanol, methanol, di-ethylether), zijn je stoffen polair, dan kies je een polair oplosmiddel zoals water.
Oplosmiddelen zijn niet de meest vriendelijke stoffen, daarom begin je altijd met een 'licht' oplosmiddel en als dat niet werkt ga je een stapje hoger. Zo zul je eerst ethanol proberen voor je di-ethylether neemt.
Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen. Als jullie weten wat de stoffen zijn, kan ik jullie misschien verder helpen.
-
hallo mensen
wij zijn florian en jeroen en wij doen ons profielwerkstuk ook over de werking van sigarettenfilters.
nou kwamen wij een probleem tegen. welke stof kunnen wij het best gebruiken om de actieve kool (met geabsorbeerde rook) in op te lossen?
zouden jullie ons hier wat meer over kunnen vertellen?alvast bedankt : Florian en Jeroen
-
we hebben inmiddels al de rook door de actieve kool geleid en geprobeerd die op te lossen. hiervoor hebben we hexaan en dimethylether gebruikt maar dit had nog niet helemaal het gewenste effect. de koolstof werdt namelijk niet volledig opgelost. hebben jullie mischien nog een idee?
alvast bedankt
Florian en Jeroen
-
Beste Florian en Jeroen,
Volgens mij is het niet nodig dat de kool volledig oplost (volgens mij kan dit ook niet). Waar het om gaat is dat de stoffen die jullie hebben opgevangen in de kool zijn opgelost! Ik denk dat als je weet dat die stoffen oplosbaar zijn in je oplosmiddel. En je de kool er een dagje in laat liggen, je er vanuit mag gaan dat alle stoffen zijn opgelost.
Succes ermee!