werking sigarettenfilter
-
Hoi,
Ik heb vandaag de analyse methode die jullie willen doen neergelegd bij mevrouw Knol, dus ik hoop daar snel antwoord op te krijgen.
Hebben jullie haar al gecontact? Zou ik in elk geval wel doen.
Groet en suczes
Willem Groendijk
-
Hallo,
Wij zijn met het profielwerkstuk bezig, en houden het over zo goed als het zelfde onderwerp. Ons onderwerp is: Hoe functioneren de sigarettenfilters tegenwoordig. We willen dan de filters van verschillende merken gaan vergelijken. Wij moeten dan uiteraard ook de rook analyseren (met behulp van gaschromatograaf en massaspectrometer). Wij hebben al contact gehad met mevr. Knol, en ze zei dat we het wel op de TU konden uitvoeren. Het leek haar wel handig om iemand te zoeken op dit forum die ons verder kan helpen. (in hoeverre we het zelf moeten voorbereiden en hoe). Vandaar onze vraag hier of wij misschien hulp kunnen krijgen??[]
Alvast hartelijk bedankt.
Sven Duijsters en Peter Beltman -
Beste Sven en Peter,
Leuk onderzoek!
Jullie zullen zelf flink wat moeten voorbereiden voordat je de proef eventueel kan uitvoeren. Dat hangt namelijk ook af van de beschikbaarheid van alle apparaten en medewerkers om jullie te helpen. In het algemeen moet je eerst duidelijke (hoofd)vragen hebben die je wilt uitzoeken, een plan van aanpak hoe je dit wilt doen en tevens is het heel handig als jullie deze proef uiteindelijk gaan doen om ook te weten hoe de analysemethoden werken.Een klein wedervraagje:
Waarom willen jullie weten hoe de filters tegenwoordig werken, hebben jullie dan ook filters van vroeger?Succes
-
Hoi willem,
Nog even over dat "wedervraagje"[]
We bedoelen met "van tegenwoordig" eigenlijk verder niets. Gewoon de sigaretten die nu verkocht worden, we hebben dus ook geen filters van vroeger. []
Het is iderdaad voor de volledigheid mischien beter om deze vraag een beetje aan te passen.Alvast bedankt,
Peter en Sven -
Beste Willem,
heel erg bedankt dat je even wilde reageren en ons verder wilt helpen.
Wij gaan een onderzoek doen of verschillende sigaretten merken verschillende kwaliteit filters hebben, we selecteren demerken op duur en goedkoop en veel gerookt en luxe uiterlijk.
We hebben al een plan opgesteld met een onderzoeksvraag en deelvragen, als dat makkelijk is kunnen we dat even mailen.
Maar wij zitten al met een probleem, we willen een machine maken die zelf de sigaretten rookt, met behulp van eenvacuumpompje of iets dergelijks. Alleen hebben we een filter nodig die alle rook na de sigaretten filter opvangt zodat we
die kunnen analyseren. Misschien weet jij wel wat voor filter hier geschikt voor is, of heb je een beter idee hoe we dat
kunnen doen.
Alvast bedankt,
Peter en Sven. -
Hoi,
Zelf zouden we het niet weten, welke oplossing. Maar op die link, die hierboven ergens staat hebben ze dus dezelfde proef gedaan, en daar stond volgens mij welk oplosmiddel ze gebruiken.
Maar wij vroegen ons af, of wij dit hier/op school moesten voorbereiden of dat het op de TU kan?? Mevrouw knol had gezecht dat er eind november mischien plek zou zijn, denk jij dat ook??
En wil je onze deel en hoofdvragen nog hebben?? is mischien wel handig, dan weet je wat preciezer hoe en wat. (bedankt voor de tip over het active carbon)Alvast bedankt, Peter en Sven
-
Heren,
Wat jullie het beste kunnen doen is actieve koolstof (active carbon) gebruiken, waar de rook doorheen gaat. Dit adsorbeert dan de componenten van de rook. Hierna moet je deze stoffen oplossen in een oplosmiddel en dan pas kan je ze analyseren. hebben jullie zelf enig idee wat voor oplosmiddel dit dient te zijn?
Succes!
-
Peter en Sven,
Wat het makkelijkste zou zijn, is dat jullie de gehele proef op school en dan alleen een analyse op de TU Delft laten doen. Ik zal eens met de rest overleggen hoe zij hier over denken, want een van ons zou jullie dan moeten begeleiden.
Ik heb geen idee hoe het qua plek is, als mevrouw Knol jullie eind november kan helpen, dan is dat hartstikke mooi voor jullie, ik heb dara geen zicht op.
En graag zou ik jullie hoofd en deelvragen zien, ben wel benieuwd.Ciaociao
-
Dit zijn onze onderzoek en deelvragen:
Onderzoeksvraag:Hoe functioneren de sigarettenfilters van verschillende merken?
Deelvragen:- Hoe bepalen we welke sigarettenmerken we gebruiken voor filters en tabak.
- Hoe kan je de rook die door de filter komt analyseren?
- Hoe werkt een gaschromatograaf?
- Welke stoffen worden er door de verschillende merken doorgelaten en zijn er verschillen tussen de verschillende merken filters en zo ja hoe groot en op welke punten?
- Wat is de best filterende sigarettenfilter en was dat te verwachten?
Sven en Peter
-
Klopt idd, is goed dan zullen we weer contact met Mevr. Knol zoeken.
Bedankt Sven en Peter
-
Jullie hebben de contactgegevens van mevrouw Knol, toch? Het is het makkelijkst als jullie contact met haar hierover houden, dan moet toch wel lukken?
Succes! Gr. Inge
P.S. Laat na afloop maar even weten hoe het gegaan is!
-
Hey Willem,
Wij zouden graag een beetje meer zekerheid willen over de datum waarop wij de proef zouden kunnen uitvoeren op de TU Delft. Wij hebben dus al van mevrouwe Knol gehoord dat er eind november weer plek zou zijn, weet jij mischien echt een datum, of zou je dat kunnen uitzoeken. Alvast bedank
Sven en Peter
-
Hoi,
Ik doe mijn pws ook over roken en ik wil voor mijn praktijkgedeelte gaan onderzoeken, wat het verschil is tussen light en normale sigaretten qua de hoeveelheid schadelijke stoffen. Op onze school is zoiets helaas niet te doen en nu ik dit 'forum' lees, vond ik dit een hele mooie kans. Wil iemand misschien de gegevens sturen van Mvr. Knol, want ik begreep dat zij zulke dingen regelt.
Alvast bedankt!!!
xx Karlijn -
Wij hebben de proefopselling wel al bijna helemaal bedacht maar het was nog even moeilijk om alle spullen ook te regelen. Het ziet er naar uit dat wel alle spullen wel kunnen krijgen, en dan is het de bedoeling dat we de proef deze week of volgende week gaan uitvoeren.
-
Beste Sven en Pieter,
Ik ben een tijd niet beschikbaar geweest voor het scholierenlab, vandaar dat ik nu pas reageer. Zoals Inge al aangaf moeten jullie zelf een afspraak met mevrouw knol maken voor de analyse van de rook.
Jullie vragen zien er trouwens goed uit! Wellicht dat je vraag 3 onder vraag 2 kan stoppen, aangezien een GC een analysemethode is.
En hoe staat het met jullie experimenten? Hebben jullie al een proefopstelling gemaakt?Succes!
-
jah,
hier is haar email-adres. >>A.H.Knol@tnw.tudelft.nl<< Maar het is volgens mij wel de bedoeling dat je eerst op dit forum overlegd, en je onderzoek een beetje uitlegt enz. Dan kan je misschien een afspraak gaan maken met mevr. Knol. Dus wacht even op een antwoord van moderator, of open een eigen topic. -
Hoi Pjotter en Karlijn!
Pjotter, is je practicum al gelukt?
Karlijn, weet je al wat je wilt onderzoeken? Als je een practicum hier wil doen is het de bedoeling, zoals Pjotter ook al aangaf, dat je wel met een plan aankomt, waarin je precies weet wat je wil meten en hoe. Het is niet zo dat hier standaard voorschriften voor elk onderwerp klaarliggen. Bedenk dus eerst wat je precies wilt meten, en hoe, misschien kan het ook wel makkelijk gewoon op school namelijk! Laat even weten wat je gaat doen! Maar wel een leuke proef denk ik!Groeten Astrid
-
Wij hebben een vraag. Wij hebben op onze eigen school ook een gaschromatograaf, wij hebben hier al extracten van sigarettenrook geanalyseerd. Alleen vallen de uitslagen heel erg tegen bij ons, omdat de apparatuur nou ook niet geweldig is. Onze vraag is of we z.s.m. ons pws onderzoek mogen doen op de TU, omdat wij denken dat het daar wel moet lukken. Wij hebben dus al aardig wat kennis erover en hebben ook al een heel plan van aanpak. Ik hoop dat het mogelijk is om dat z.s.m. bij de TU te doen.
We horen graag van jullie,
Mathijs en Martin -
Hey,
Wij willen nog even bedanken voor de hulp bij ons profielwerkstuk.
Wij hebben mede dankzij jullie een goed gehaald voor ons profielwerkstuk (hoogst haalbare)[:p]Hartelijk dank voor alle hulp en tips!
Sven en Peter
-
Hoi Matthijs en Martin,
In principe moet dit mogelijk zijn om te regelen voor jullie. Maar wat willen jullie precies weten en wat hebben jullie al gedaan? Als jullie mij jullie plan van aanpak sturen, wat jullie precies willen meten, en ook wat er fout is gegaan bij jullie op school en de reden waarom je denkt dat het is fout gegaan, dan wordt het wat concreter! Weet je zeker dat het aan de GC ligt, en niet aan de sigarettenrook? Ik hoor het wel!
Astrid