Aspartaam productie
-
Wij willen voor ons profielwerkstuk aspartaam maken. Echter vind ik op internet geen duidelijk proefvoorschrift. Ik vond een enzymatische productie maar ook een productie door precipitatie. Onze profielwerkstuk begeleider zegt dat de enzymatische productie bij ons op school niet haalbaar is om uit te voeren. We willen bij deze vragen of we aspartaam zelf kunnen maken (eventueel met jullie hulp) en op welke manier.
Stel dat het echt niet haalbaar is, wat zouden we dan anders met aspartaam kunnen onderzoeken?Met vriendelijke groet,
Merel Bekker.
-
Beste Merel,
heb je al een hoofdvraag en deelvragen? En wat zou je precies willen leren over aspartaam?
Mvg,
Sanne -
Hallo Sanne,
onze hoofdvraag is oorspronkelijk: kunnen we aspartaam zoeter maken. Na een tijdje bedachten we dat dit waarschijnlijk niet haalbaar was, en nu zouden we het liefst gewoon aspartaam maken.
Deelvragen die we hebben zijn:- Wat zijn zoetstoffen?
-Wat is aspartaam?
-Wat zijn de invloeden van aspartaam op je lichaam?
-Wat is het verschil van invloed op de hersenen tussen aspartaam en gewone suiker?
Met vriendelijke groet,
Merel. - Wat zijn zoetstoffen?
-
Beste Merel,
Het is helaas niet mogelijk om de proef uit te voeren op de TU Delft. Dit geldt voor elke proef.
Het is momenteel heel druk bij de onderzoeksgroepen op de faculteit vanwege een overvloed aan scheikunde studenten die proeven uitvoeren voor de opleiding. Daarnaast zijn ze nu ook druk met de aankomende verhuizing van de hele faculteit. Het is nu moeilijk of niet mogelijk proeven te verzorgen voor het PWS.
Daarom moet ik met spijt mededelen dat wij, van het ScholierenLAB, helaas dit jaar geen proeven meer kunnen aanbieden voor scheikunde of biologie.
Mijn oprechte excuses hiervoor.Wellicht kan ik helpen met het bedenken van een proef die jullie zelf op school kunnen uitvoeren. Daarnaast kan ik ook helpen met vragen over het onderwerp.
Met vriendelijke groeten,
Sanne