Fluorescentie
-
Hallo,
Heel erg bedankt voor je hulp Sanne. We hebben na lang nadenken toch gekozen voor het onderwerp fluorescerende reacties.
Hoofdvraag:
Hoe werken glowsticks?Deelvragen:
wat is de theoretische onderlegging van het proces ‘fluorescentie’?
Hoe beïnvloeden omstandigheden de reactie?
Welke andere vormen van luminescentie zijn er?
welke stoffen zitten er in een glowstick?
Hoe kan de glowstick verbeterd worden?
Hoe kan de emissie van licht bij de glowstick verlengd worden?
wat zijn andere toepassingen van fluorescentie?We hebben dringend hulp nodig om goede proefjes te bedenken bij deze deelvragen! Kun je me alsjeblieft helpen? En wat is er goed/slecht aan de deel/hoofdvragen?
Groetjes,
Fatima Tahib en Rick Janssen -
Beste Fatima en Rick,
Ik kan eigenlijk al jullie vragen ook online beantwoorden, dus laat ik dat eerst doen en als er nog problemen zijn kunnen jullie altijd nog donderdag langskomen.
Ik denk dat jullie hoofdvraag te simpel is. Hoe werken glowsticks zou een deelvraag kunnen zijn. De hoofdvraag moet een eindpunt zijn om naar te werken en waar meerdere vragen bij horen. Een betere hoofdvraag zou kunnen zijn: Kunnen we de emissie van licht bij de glowsticks verlengen om zo de glowstick te verbeteren?dan kunnen de deelvragen in betere volgorde zijn:
- wat is de theoretische onderlegging van het proces ‘fluorescentie’?
1.1 Wat is fluorescentie?
1.2 Welke andere vormen van luminescentie zijn er?
1.3 Waar wordt fluorescentie nog meer gebruikt? - Hoe werkt een glowstick?
2.1 Welke stoffen zitten erin?
2.2 Welke reactie vind er plaats?
2.3 Welke omhuizing wordt gebruikt voor veiligheid? - Hoe kunnen we de licht emissie verbeteren?
Nu heb je drie delen in je PWS. Eerst fluorescentie, dan glowsticks nu en daarna de verbetering.
Kunnen jullie hier wat mee om te beginnen?
Groetjes,
Sanne - wat is de theoretische onderlegging van het proces ‘fluorescentie’?