Sigarettenfilters
-
(Ik weet niet precies hoe deze forums werken, dus hierbij even even van mijn mails gekopieerd)
Beste TU Delft,
Ik ben een leerling uit VWO 6 en binnenkort moet ik mijn PWS inleveren. Als onderwerp heb ik sigaretten en dan specifiek de filters. Mijn partner en ik willen graag uitzoeken hoeveel schadelijke stoffen zo'n filter tegenhoud en hoeveel er in het lichaam terecht komen. We zouden dit willen onderzoeken met een gaschromatograaf, maar we hebben deze niet op school. Vandaar vroegen we ons af of we dit experiment onder begeleiding bij jullie uit kunnen voeren. De deadline voor de eerste versie is al erg snel (21 oktober) dus stel het zou kunnen bij jullie, moet er zo snel mogelijk iets geregeld worden.
Onze onderzoeksvraag is: Hoe kun je een sigarettenfilter zodanig verbeteren dat er minder schadelijke stoffen in het lichaam terecht komen?
Onze deelvragen zijn:
- Welke stoffen en welke hoeveelheid van deze stoffen komt in je lichaam terecht bij roken?
- Wat is de bouw van een sigarettenfilter?
- Hoe houdt een sigarettenfilter deze schadelijke stoffen tegen?
Ons onderzoek ligt dus voornamelijk bij de eerste deelvraag.
Ik hoop dat U ons verder kunt helpen en ik hoor graag van U.
Met vriendelijke groet,
Juul Nelissen
-
Beste Juul,
Het is helaas niet mogelijk om de gaschromatograaf op de TU Delft te gebruiken. Wat ik wel kan voorstellen als proef die jullie op school kunnen uitvoeren.
proef
Je zou met een pomp het roken van een sigaret kunnen nabootsen en dit simpel opvangen met een zakdoek of stof. En dan conclusies trekken aan de hand van visueel resultaat. Daarvoor is geen geavanceerde technologie voor nodig.Ik hoop dat je hier wat mee kan.
Groetjes,
Sanne