Sabatier reactie
-
In mijn profiel werkstuk ben ik opzoek gaan manieren waarop CO2 kan worden omgezet naar een nuttige stof.
De meest basic manier die ik tot nu toe heb weten te vinden is via de Sabatier reactie die gebruik maakt van een Nickel katalysator om de reactie van CO2 + 4 H2 → CH4 + 2 H2O te laten verlopen. Ik snap in grote lijnen hoe deze reactie verloopt.Nu vind ik het nog lastig om van alle ingewikkelde stof die ik op het internet kan vinden, een duidelijk onderzoeksplan te maken. Het lijkt mij namelijk fijn om dit proefje ook zelf uit te voeren om daadwerkelijk te kunnen ervaren hoe dit proces gaat.
Kan ik hier terecht om hulp te krijgen met het opstellen van mijn onderzoeksplan en het daarna ook daadwerkelijk te gaan uitvoeren op de TU.
In de week van 19 t/m 23 oktober geeft mijn school de mogelijkheid om mij volledig te laten focussen op mijn profielwerkstuk. In deze week kan ik dus mogelijk richting Delft komen.
-
Beste scholier,
ik kan je helpen met het opstellen van een onderzoeksplan. Eerst zou ik willen weten hoe ver je bent met je hoofd- en deelvragen van je PWS. Daarnaast wat je wil leren over het onderwerp dat je hebt gekozen. Als ik dit allemaal weet is het voor mij makkelijker om je te helpen.
Het is misschien handig om te kijken naar het stappenplan. Deze kan je helpen oriënteren.Mvg,
Sanne -
Beste Guus,
deze reactie zal te duur en intensief zijn om zelf te doen. Wat ik wel kan doen is kijken of ze op de TU Delft bij een onderzoeksgroep bezig zijn met iets van de sabatier reactie of een andere vorm van CO2 vangst. Wellicht kan ik vragen of er een mogelijkheid is om daar dan een kijkje te nemen. Ik verwacht begin volgende week iets meer te weten.
Mvg,
Sanne -
Beste Sanne
bedankt voor je reactie
Mijn hoofd en deelvragen zijn al af en compleet dit experiment wilde ik uitvoeren om een van mijn deelvragen inzichtelijk te krijgen.
Deze deelvraag luidt: Op welke manieren kan CO2 worden vastgelegd in een brandstof?
De manier om dit te doen, waarop ik graag wat dieper in wil gaan is via de in mijn originele post beschreven sabatier reactie: Dit is de reactie waarbij CO2 en H2 onder invloed van een op nikkel gebaseerde katalysator reageren naar Methaan en H20.
Deze reactie zou ik graag in actie willen zien om deze zo beter te kunnen begrijpen. Het is voor mij niet mogelijk dit op mijn eigen middelbare school (De Nieuwste School, Tilburg) uit te voeren door de lastige omstandigheden waarin deze verloopt. Namelijk rond 300-500 graden en onder een specifieke druk.Ik ben al redelijk ver georiënteerd en weet wat ik wil bereiken met mijn onderzoek. Ik ben nu bezig met het helder krijgen van hoe deze reactie verloopt en welke mechanismen hiervoor nodig zijn. Link
Mvg,
Guus van Iersel
6 VWO -
Beste Sanne
alvast bedankt voor de moeite dit lijkt mij een goede oplossing om toch iets in het echt te zien.
In mijn onderzoek ga ik kijken naar alle mogelijke manieren om CO2 te vangen en te hergebruiken.Hierbij ga ik dieper in op een aantal manieren, het zou fijn zijn om een mogelijke manier in actie te zien.
Mvg,
Guus van Iersel
-
Beste Guus,
ik heb een paar reacties gehad waar het niet bij kon. Daarnaast wacht ik er nog een paar af. Het kan nog even duren omdat de mails niet altijd snel worden beantwoord.
Mvg,
Sanne -
Beste Guus,
het is helaas niet mogelijk om mee te lopen bij de TU Delft.
Mvg,
Sanne