Van glycerol naar propanol
-
Beste mensen
Ik heb met me partner een vwo pws over esters waarbij we al glycerol hebben gemaakt van glycerine. Dus we zochten al een tijdje rond naar een manier om bij de glycerol 1 of 2 OH groepen te vervangen door gewoon H. Maar we konden niet echt iets vinden wat we direct begrepen. Ik vroeg me af of iemand kan uitleggen waarom dit niet zou kunnen en als wel, hoe.
alvast bedankt
-
Beste scholier,
mag ik eerst vragen wat je hoofd- en onderzoeksvraag is van je PWS? Kun je me daarnaast ook iets duidelijker uitleggen wat het doel en de uitvoering is van de proef?
Mvg,
Sanne -
Beste student,
Ons onderwerp gaat over esters in het algemeen. Onze hoofdvraag is wat is het precies dat we ruiken met een ester. Daarbij willen we door glycerol propanol te maken en dan te laten reageren met ethaanzuur tot propylethanoaat ,welk een peren-geur heeft, bewijzen dat het 1 glycerol was en 2 antwoord geven op de deelvraag waarom je met het een opeens iets heel anders maakt.
mvg
Andreas en Heinrich
-
Beste Andreas en Heinrich,
even checken of ik jullie proef goed begrepen heb. Het doel van jullie proef is het maken van propylethanoaat, een ester met peren-geur. Wat willen jullie hiermee gaan doen?
Jullie hebben van glycerine glycerol gemaakt en hiervan willen jullie weer propanol maken. Om dat te laten reageren met ethaanzuur tot propylethanoaat. Wat is de toegevoegde waarden van het zelf maken van propanol voor een PWS over esters? Dit moet je ook kunnen uitleggen in je PWS, waarom je dit proefje hebt gekozen.De deelvraag die jullie op het eind vertellen is een beetje vaag. Jullie moeten dingen goed formuleren. De bedoeling van een PWS is om het leesbaar te maken voor iemand die er niets vanaf weet. Voor mij is het ook een beetje puzzelen wat jullie precies bedoelen. Daarom dat ik veel vragen stel.
Mvg,
Sanne