profielwerkstuk milieuvriendelijk vuurwerk
-
Mijn 2 partners en ik zijn bezig met een profielwerkstuk over het maken van milieuvriendelijk vuurwerk. Onze hoofdvraag is: In hoeverre is het mogelijk milieuvriendelijk vuurwerk te maken?
We kunnen genoeg informatie vinden en willen dan graag proberen de schadelijke bestandsdelen te vervangen door minder schadelijke stoffen.(dus de niet goed afbreekbare, zware metalen vervangen)
Onze vraag is nu, hoe kunnen we dit in een proefje doen? Is het mogelijk om vuurwerk zelf te maken voor een 5 havo student en is dat legaal? en welke stoffen zouden een goede vervanging zijn in vuurwerk? -
Hoi Anne,
Om te kijken of het mogelijk is om milieuvriendelijk vuurwerk te maken zul je eerst moeten kijken wat de schadelijke stoffen precies zijn, en, nog belangrijker, wat de functie van deze stoffen precies is. Hiervoor is dus een beetje literatuuronderzoek nodig. Als je dit eenmaal weet kun je gaan zoeken naar vervangende stoffen, die milieuvriendelijker zijn. Je kunt misschien hier beginnen met zoeken.
Het doen van een proefje hangt af van wat je precies met het proefje wil testen. Het is belangrijk om een goed plan te maken met wat je wilt testen, wat je verwacht dat het resultaat is, en wanneer je tevreden bent met je test. Omdat proefjes met vuurwerk vrij gevaarlijk kunnen zijn moeten jullie HEEL GOED NADENKEN over de veiligheid. Ik zou ook altijd de proef onder begeleiding van een docent doen en goed met de docent overleggen.
Groeten,
Matthijs