Weer ballonnen
-
Ik moet voor mijn werkstuk een weerballon constructie creeren. Als mijn doel heb ik dat ik ga 3 producten aan de constructie vast zet om te kijken wat er mee gebeurd. Dezez producten moeten enige relatie hebben met dingen die ook werkelijk op grote hoogetes gebruikt zouden worden. Bijvoorbeeld: een fles met medisch alcohol in het geval dat iemand een sterilizatie van een wond nodig heeft. Ik heb online gekeken of ze daar wat info hadden maar mijn resultaten waren miminaal.
Hierop, kennen jullie enige producten die ik voor mijn werkstuk zou kunnen gerbuiken?
Groetjes,
Quinten Doornbos
4 VWO or Grade 10
Western International School of Shanghai (WISS)
Shanghai, China -
Hoi Quinten,
Leuk dat je een werkstuk maakt over weerballonnen. Er is hier iemand op het forum met hetzelfde project bezig. Kijk even in dit topic en op zijn website. Misschien dat je er wat aan hebt.
Verder zou ik heel erg oppassen met glas of andere zware dingen aan je weerballon. Mocht je parachute om wat voor reden dan ook niet werken, dan is dit levensgevaarlijk.
Misschien is het een idee om het verloop van de luchttemperatuur te meten tijdens het stijgen van je weerballon. Dit zou je kunnen uitzetten tegen de hoogte en kunnen vergelijken met de theoretische waarde. Kijk hier voor het verloop van de buitentemperatuur binnen de atmosfeer. In de tabel onder de kolom "Temperature Lapse" kun je formules vinden.
Succes!
Grt. Wouter