Chocolade algemeen
-
Hallo,
Als onderwerp voor ons PWS hebben wij 'Chocolade' gekozen.
We hadden nogal moeite met het kiezen van een geschikt onderwerp.
Geen van ons heeft echt een idee van wat we er nu eigenlijk allemaal mee kunnen en de leraren zijn ook niet erg behulpzaam.
We hebben iemand nodig die ons een beetje op weg kan helpen, want nu ziet het er allemaal somber uit.Liefs,
(ik heb het forum doorgespit en ik heb wel een aantal berichten over chocolade gezien, maar het heeft nog niet tot nieuwe inzichten bij ons geleid)
-
Beste Sanne,
Voor onze proef willen meten of theobromine invloed heeft op de hartslag van een watervlo.
Nu is ons probleem: theobromine is nauwelijks oplosbaar in water en we kunnen niet vinden of watervlooien ook kunnen leven in organische oplosmiddelen zoals oliën en vetten.
Eerst wilden we het proefje doen met fenylethylamine, aangezien we dat overal tegenkwamen, en dat wél goed oplosbaar is in water, maar toen vonden we dit.
"Er wordt vaak beweerd dat door inname van fenylethylamine de stemming verbetert en depressiviteit verholpen kan worden. Voor de lichaamseigen fenylethylamine gaat de stemmings verhogende werking inderdaad op, maar niet voor fenylethylamine die je binnenkrijgt via voedsel".
Dus nu vragen we ons af waarom er zoveel anderen wél met fenylethylamine werken met als deelvraag: "word je van chocolade gelukkig"...we horen graag van je,
Loes en Julia
-
Beste Sanne,
Dankjewel voor je reactie!
Wij zijn ingedeeld bij biologie, maar onze eerste keuze ging naar scheikunde. Het is dus ook geen probleem als ons pws een beetje naar een scheikundig pws neigt.
Liefs,Julia
-
Beste scholieren,
Als je een onderwerp hebt gekozen is het als eerst belangrijk om te gaan oriënteren over de hele breedte van het onderwerp. Bij welke vakken past het onderwerp en waar denk je dan aan.
Scheikunde: bouw, stoffen.
Biologie: werking op het lichaam.
Natuurkunde: het smelten en stollen van chocola. (is heel specifiek heeft te maken met kristal vorming) Rheologie, google maar even.Daarnaast kun je even kijken naar recent nieuws over het onderwerp. Kunnen jullie hier wellicht op inspelen.
Laatst in het nieuws: chocola kan niet minder dan 36% vet bevatten want ander klontert het samen in de machines. Temple University is het wel gelukt met behulp van een elektrisch veld, dus kunnen light chocolade maken. Hier is een artikelAls jullie hierover nadenken dan kan ik dan weer verder helpen met een hoofdvraag als jullie het onderwerp een beetje hebben ingeperkt.
-
Beste Loes en Julia,
Klopt het dat jullie van het onderwerp chocolade naar een andere zijn gegaan? Kunnen jullie iets meer vertellen over jullie PWS en wat jullie allemaal willen onderzoek? Het is een beetje moeilijk schakelen, dus kunnen jullie iets meer uitleggen kan ik jullie beter helpen. Wat willen jullie met jullie proef onderzoeken? fenylethylamine of theobromine?
Mvg,
Sanne