PWS brandstoraket
-
Beste TU,
Wij (Jasper en Rick) hebben als onderwerp voor onze pws de brandstofraket gekozen. Nu willen wij zelf een aerodynamische raket maken en deze laten vliegen op natriumbicarbonaat en azijnzuur (bakpoeder en azijn). Zou u ons willen helpen met het (gedeeltelijk) bouwen van onze raket en deze te testen op aerodynamica.
Met vriendelijke groeten,
Jasper en Rick
-
Hallo jongens!
Mooi onderwerp, maar voordat jullie starten met de bouw van de raket ben ik eerst benieuwd wat jullie precies willen onderzoeken. Je zult jezelf iets moeten afvragen en aan de hand daarvan een proef doen. Niet andersom. Bijvoorbeeld: wat is de beste verhouding bakpoeder en azijn om de raket zo hoog mogelijk te krijgen?
Als jullie eerst een goede hoofdvraag en deelvragen verzinnen kunnen we aan de hand daarvan een mooi onderzoek bedenken. Met het bouwen van de raket kan ik jullie helaas niet helpen. Ik kan jullie natuurlijk wel praktische tips geven via dit forum.
Op deze website kun je in ieder geval veel informatie vinden over modelraketbouw. Onder andere over de te gebruiken materialen en theoretische berekeningen.
Grt. Wouter
-
Beste Jasper en Rick,
Ik heb jullie vragen even bekeken en ik denk dat de hoofdvraag een stuk algemener moet worden. Zeggen dat een raket minimaal 10 meter de lucht in moet gaan vereist ook een specificatie van o.a. de vorm en het gewicht van de raket. Die kunnen jullie in deze fase van je project nog niet geven, dus zou ik de voorwaarde dat de raket een minimale hoogte van 10 meter moet kunnen bereiken uit je hoofdvraag weglaten.
Een goede hoofdvraag moet alle deelvragen omvatten. Beter gezegd: alle deelvragen moet uiteindelijk antwoord kunnen geven op de hoofdvraag. Wat mij betreft zou een goede hoofdvraag bijvoorbeeld zijn:
[quote]Hoe kan een zelfgemaakte raket op een brandstof van azijn en bakpoeder zo stabiel en efficiënt mogelijk opstijgen?[/quote]
Met deze vraag impliceer je dat je een raket zelf gaat ontwerpen, je onderzoek doet naar stabiliteit en aerodynamica en de (verhouding van) brandstof nader gaat onderzoeken.
De kracht die de ontbranding van het mengsel levert kun je meten. Hiervoor zullen jullie een opstelling moeten bedenken met bijvoorbeeld veerunsters of een weegschaal. Let op dat het gewicht met de bijbehorende zwaartekracht een belangrijke rol gaat spelen in jullie project.
Ik denk dat het voor nu belangrijk is om een duidelijk plan op te stellen met goede hoofd- en deelvragen en deze voor te leggen aan je docent. Hij of zij moet uiteindelijk goedkeuring geven. De eerste drie deelvragen lijken mij prima. De vierde zou je veel meer kunnen specificeren.
Succes!
Wouter -
Hallo Wouter,
Bedank voor de informatie! We zijn meteen aan de slag gegaan en we hebben voor de proef een onderzoeksplan opgesteld. Zie in het bijgevoegde bestand. we hadden wel wat twijfels over deelvraag 3 omdat we niet wisten of kracht in een brandstof meetbaar was. Hopelijk kunnen jullie helpen met een deel van onze vragen.
Met vriendelijke groeten,
Jasper en Rick