Materiaalkunde
-
Beste meneer/mevrouw,
Wij zijn scholieren van de Goudse Waarden, te Gouda. Wij zitten dit jaar in VWO 5, na de zomer in VWO 6, en zijn bezig met ons Profielwerkstuk. Ons PWS gaat over onderbeenprotheses, en daarvoor zouden we van enkele materialen de druk-, trek-, en buigsterktes willen onderzoeken. Hiervoor moeten we gecontroleerd kracht kunnen uitoefen op bepaalde punten, en dan willen we de verbuiging/uitrekking meten. Helaas hebben we hiervoor niet de juiste machinerie op school of thuis in de garage. Daarom vroegen wij ons of u wellicht een machine heeft waarmee we dit soort tests kunnen doen, en zo ja of wij daar en dag gebruik van mogen maken. Wij nemen zelf de materialen, zoals roestvrijstraal en eikenhout, mee waarop we gaan testen.
Als het niet bij u kan, weet u misschien een locatie waar het wel kan?Peter & Bodhi
-
Hoi Peter en Bodhi,
De expert op het levied van civiel techniek is op het moment op vakantie.
Wanneer ze terug is zal ze jullie vraag zo snel mogelijk beantwoorden.Groetjes,
Joris
-
Ha Peter en Bodhi!
Op de TU zijn er inderdaad meetapparaten aanwezig waarmee je de druk en trekkrachten kan meten op een bepaald materiaal. In de zomer is echter het lab waar dit gebeurt gesloten, dus ik kan helaas nu niks voor jullie betekenen. Zodra het semester weer begint zal ik de docenten die hier over gaan mailen en vragen of het mogelijk is dat jullie deze apparaten gebruiken (en of het uberhaupt bruikbaar is voor materialen zoals eikenhout). Voor een trekproef op staal zijn op YouTube vele filmpjes te vinden, misschien vinden jullie het leuk om te kijken hoe dit in zijn werk gaat! Hebben jullie al hoofd- en deelvragen? Ik ben benieuwd!
Groetjes Pauline
-
Super. Alvast bedankt
-
Ha Peter en Bodhi!
Jullie zijn al goed op weg met hoofd- en deelvragen.
Hebben jullie hier al naar gekeken? Op deze site staat een goede uitleg over het vloeitraject, verhardingstraject en de breukgrens van materialen. Misschien kunnen jullie hier nog wat mee doen in de deelvragen? Met deze informatie over een materiaal wordt namelijk veel gewerkt, en dit zal jullie conclusie sterk kunnen onderbouwen.
Ik heb contact opgenomen met het constructielab op de TU, en ik zal zsm laten weten of jullie daar terecht kunnen. Houd er rekening mee dat het academische jaar net is begonnen en het dus erg druk kan zijn.
Hopelijk kunnen jullie hier iets mee,
Groetjes Pauline
-
Hallo Pauline,
Hieronder zullen wij alle informatie zetten m.b.t het onderzoek.
~~
Eigen onderzoek
Voor ons eigen onderzoek willen van een aantal materialen onderzoeken hoe ze reageren onder invloed van verschillende krachten. Na het onderzoek en
extra schriftelijk onderzoek, zullen we bepalen welk materiaal we het best kunnen gebruiken.
Hierbij zullen we ook letten op de kosten van het product en de bewerkbaarheid ervan.
Het onderzoek zelf willen we doen met hulp van een universiteit, waar we met iets van een
drukbank een bepaalde hoeveelheid druk kunnen uitoefenen op onze materialen. Dan kunnen
we de verbuigingen meten en zo de eigenschappen van de stoffen bepalen.Materialen
Om een goed onderzoek te doen wilden we testen met verschillende materialen. Daarom
hebben we besloten een metaal, een houtsoort en 2 thermoplasten (plastic). Er waren een
aantal voorwaarden waaraan deze materialen moesten voldoen.
We moeten ze natuurlijk wel kunnen krijgen en we moeten ze in de goede vorm kunnen
krijgen. Daarom hebben we uiteindelijk gekozen voor de volgende materialen.- RVS (roest vrij staal): Dit konden we via het werk van mijn (Peter) vader gratis krijgen in de
goede maat. Andere metalen konden we niet zo makkelijk aan komen of zouden ons veel
meer geld kosten. - Afrikaans mahoniehout: Dit is een sterke houtsoort die ondanks zijn hardheid toch makkelijk
bewerkbaar is. In overleg met iemand die bij een houtverwerkingsbedrijf werkt zijn wij op
Afrikaans mahoniehout uitgekomen i.p.v. het originele idee van eiken of douglashout. De
reden waarom Mahoniehout de voorkeur heeft is omdat het vergelijkbare stevigheid heeft
maar makkelijker bewerkbaar is dan eiken- of douglashout. Ook groeit het hout waar we het
product willen gaan toepassen, namelijk Afrika, wat scheelt qua transportkosten. - PVC (Polyvinylchloride): Dit is een goedkope thermoharder die je gewoon bij een
doe-het-zelf zaak kan kopen. Ook dit was gelijk in de correcte vorm, wat ook weer werk
scheelt. - PP (Polypropyleen): Ook dit is een goedkope thermoharder verkrijgbaar bij een doe-het-zelf
zaak. Dit was helaas niet direct in de goede vorm verkrijgbaar, dus dit hebben we eerst
bewerkt (omgesmolten).
Onderzoeksvraag:
Hoe groot is de verbuiging bij een bepaalde kracht op een bepaald voorwerp en hoe groot is
de kracht die het voorwerp kan weerstaan voordat het breekt?
Welk van de door ons onderzochte materialen komt het best uit de test?Hypothese:
Wij denken dat RVS de grootste krachten kan weerstaan. Dit is de stevigste van de 4
materialen.~~
Hopelijk is dit genoeg informatie om de proef te kunnen doen. Zo niet, zou u dan kunnen laten weten wat er mist. Ook willen wij u vragen of u kunt vertellen hoe de metingen van zo'n proef worden waargenomen. Dan kunnen we dat gelijk opnemen in het verslag.
Bij voorbaat dank.Groeten,
Peter & Bodhi - RVS (roest vrij staal): Dit konden we via het werk van mijn (Peter) vader gratis krijgen in de