PWS Ontwerpen zitmeubel
-
Wij zijn Aniek en Vera van het CLD. Voor ons profielwerkstuk willen wij een zitmeubel ontwerpen voor in onze schoolkantine. Wij vroegen ons af of wij hierbij hulp kunnen krijgen van de TU over bijvoorbeeld materiaalkeuze etc. Zou u ons in contact kunnen brengen met de faculteit Industrieel Ontwerpen, als zij bereid zijn ons te helpen met ons profielwerkstuk?
We horen het graag!
Aniek en Vera -
Ha Aniek en Vera,
Voordat ik jullie doorstuur naar de faculteit van IO, wil ik eerst graag weten hoe ver jullie al in je onderzoek zijn. Hebben jullie het stappenplan van onze site al doorlopen? Jullie spreken over een [i]ontwerp[/i] en dit vraagt om een andere onderzoeksopzet dan een [i]onderzoek[/i]. Is er bijvoorbeeld al een Programma van Eisen (PvE) opgesteld? Oftewel; waar willen jullie/of gebruikers van de stoel, dat de stoel aan voldoet? Mogelijk kun je een enquette afnemen bij enkele schoolgenootjes.
Vanuit dit PvE kunnen jullie gaan brainstormen en ontwerpen. Verzin een concept en bouw dit verder uit. Materiaalkeuze vloeit hier uit voort. Blijkt bijvoorbeeld dat leerlingen met hun schoenen op stoel willen kunnen zitten, dan is een zacht absorberend materiaal mogelijk niet een juiste keuze en kun je beter voor gelakt hout kiezen. Door je onderzoek convergeer je langzaam en komt er n mooi ontwerp uit. Dit ontwerp (of mogelijk meerdere ontwerpen, prototypes) kun je daarna alsnog testen door gebruikers. Voor welk ontwerp hebben zij een voorkeur?Misschien is het leuk de stoel uiteindelijk in sketch-up uit te werken en natuurlijk in het echt.
Bedenk dat het ontwerpproces een cyclus is. Trial and error. Je probeert wat; dit lukt mogelijk niet; vervangt een onderdeel en test het geheel weer. Dit gaat net zo lang door tot je tot een 'juiste' oplossing bent gekomen.
Hopelijk hebben jullie zo een opzetje - bij meer vragen hoor ik dat graag.
Succes!
Groet,
Noor -
Hoi Noor,
We hebben het stappenplan doorlopen en een PvE opgesteld. Ook hebben we inderdaad aan mensen op school gevraagd wat zij in een meubel zouden willen.
Wij denken dat het erg zal helpen als we een keer bij de TU een lesje kunnen krijgen in ontwerpen in het algemeen, dus hoe begin je een ontwerp en wat theorie er achter.Groetjes,
Vera en Aniek -
Ha Vera en Aniek,
Goed dat jullie al enkele stappen hebben gezet in jullie onderzoek. De informatie die jullie hiermee hebben opgedaan, kunnen jullie gebruiken in de volgende stappen van het ontwerpproces.
Met het oog op drukte van docenten en studenten op de TU is het ondoenlijk helemaal in te gaan op jullie wens langs te komen. Ontwerpen is zoals ik eerder noemde een proces van [i]learning bij doing[/i], je ontwerpt wat probeert het uit en als het dan niet lukt begin je weer opnieuw. Ik beveel jullie aan dat ook zo te proberen. Precies op deze manier leren de studenten van Bouwkunde en IO ook ontwerpen. Een leeg vel en dan op eigen houtje beginnen met eens per week een kort moment (soms zelfs maar 10 minuten) met tips van docent/begeleider. Je ontdekt zodoende vanzelf wat een fijne manier is om tot het resultaat te komen. Mochten jullie erover willen lezen kun je dit boek opzoeken.
Succes dames!
Gr,
Noor