Hoe bouwen we een Drone?
-
Hallo,
Niet lang geleden hebben Lotte en ik de DWDD University- lezing van Alexander Klöpping gezien. Daarin vertelde hij over de kleine vliegtuigjes die op zichzelf konden vliegen, namelijk drone's.
We werden helemaal lyrisch, natuurlijk wilden we die namaken.Op het moment zijn drone's nog aardig duur en worden ze voornamelijk gebruikt voor militaire doeleinden. Wij hebben helaas niet veel geld tot onze beschikking, en we zoeken dus een manier om goedkoop aan materialen te komen. Is het makkelijker om te zoeken naar sponsoren of om te zoeken naar hele goedkope (speelgoed) materialen?
Ook willen we dat onze drone een practisch nut heeft, we denken dan aan warmtebeeldcamera's of echosensoren die we in onze drone aan kunnen brengen.
Graag willen wij advies,
Lotte en Marit -
Hallo,
We zitten trouwens nu in 5VWO, en hebben 120 uur p.p. te besteden aan ons PWS.
Groeten,
Lotte en Marit -
Hoi Lotte en Marit,
Cool idee! In het gebruik van onbemande vliegtuigjes zit nog een hoop toekomst. Om voor jullie het project enigszins af te bakenen, maar bovenal, haalbaar te maken, raad ik jullie aan om eens te zoeken naar zogenaamde multicopters. De bekendste hiervan is de quadrocopter. Dit zijn kleine radiografisch bestuurbare helicopters, die je veelvuldig terugziet in de modelbouw. Daarom is er ook veel over hun werking te vinden.
Vergis je echter niet, want het maken van zo'n quadrocopter vergt veel tijd en is best moeilijk. Behalve het zo nauwkeurig mogelijk bouwen (vaak is het millimeterwerk), krijg je ook te maken met software om je quadrocopter te calibreren en moet je ervoor zorgen dat hij stabiel blijft tijdens z'n vlucht. Mocht jullie dit wel een mooie uitdaging lijken dan zou ik me in eerste instantie vooral concentreren op de bouw en het doorgronden van de communicatie tussen hardware en software. Dit alleen al is PWS waardig.
Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om een standaard bouwpakket te kopen en de handleiding nauwkeurig te volgen. Dan ligt de focus vooral op het stabiliseren en het vliegen en zou je daarna nog eventueel kunnen kijken naar payload (camera's, sensoren, etc.). Prijzen van bouwpakketten variëren vaak van 100 tot 400 euro. Als julle een goed plan bedenken voor je project zouden jullie misschien de school kunnen vragen om een financiële bijdrage.
Om een lang verhaal kort te maken: cool project, maar wel complex. Mochten jullie serieus besluiten dit te willen doen, laat het even weten. Dan kan ik jullie wel in contact brengen met de werkplaats op het Science Centre in Delft.
Groetjes,
Wouter