PWS energie opwekken via een cilinder
-
Beste studenten,
Wij, Soeran en Shiva van 5 VWO, doen een PWS over het opwekken van energie via een cilinder. We vullen ongeveer een derde van de cilinder met chloorethyl gas via een kraan en sluiten het gedeelte af met een plaat, zodat het gas niet vrijkomt. De plaat hangt aan een veer. We willen hiermee met temperatuurverschil energie kunnen opwekken. Als de temperatuur stijgt, zet het gas uit en gaat de plaat omhoog en spant het veer zich aan en als de temperatuur daalt, het andersomme. We willen de ontstane veerenergie omzetten naar elektrische energie, maar we weten niet hoe we dat moeten doen.
Weten een van jullie hoe wij dit probleem kunnen oplossen?
-
Beste Soeran en Shiva,
Ik zal even uitzoeken of ik een antwoord op jullie vraag kan vinden. Ik hoop dit weekend wat meer te weten.
Mvg,
Sanne -
Nog bedankt voor het antwoord.
Sorry dat we wat laat zijn met antwoorden, maar we hebben nog een vraag.
Weet iemand hoe we een kraan in messing buis kunnen plaatsen? -
Hoi Soeran en Shiva,
Mijn naam is Joris Kersten en ik heb de bachelor Werktuigbouwkunde gedaan.
Ik heb even naar jullie vraag gekeken. Op het eerste gezicht heel interessant. Temperatuurschommelingen zijn zeer natuurlijk en in gebieden waar dit verschil tussen dag en nacht (of winter en zomer) het grootst is kan hier misschien wel eens energie mee gewonnen worden.Jullie hebben een leuk idee: Een cilinder met een gas erin. De afsluiting van de cilinder kan bewegen in de cilinder, waardoor er bij temperatuurstijging het gas uitzet en dus de afsluiting naar buiten drukt en bij een daling van de temperatuur de druk weer daalt en de afsluiting verder naar binnen gaat.
De beweging van de afsluiting noemen we een axiale beweging: dit is een beweging die enkel over de lengte van een 'as' kan bewegen.
Helaas werken energie omzetters zoals: generatoren, motoren, etc. zelden met axiale bewegingen. Zij werken voornamelijk met rotationele bewegingen. (Dit is een verplaatsing rondom een as)Voor jullie machine zou ik dus gaan zoeken naar een veer die de energie uit notationele bewegingen opslaat. Vervolgens moeten jullie nadenken aan een manier waarop deze op de cilinder te monteren moet worden. Dit laat ik vooralsnog even aan jullie over. Als jullie er niet uitkomen, hoor ik het graag!
Groetjes,
Joris Kersten
-
Hoi SuperSoeran,
Je zou een schroefdraad in de messing buis kunnen draaien om vervolgens de kraan erin te schroeven.
De vraag is een beetje of het messing sterk genoeg is. (Dit hangt af van de dikte en andere afmetingen)
Anders moet je de buis verlengen met een materiaal dat beter is voldoet aan de eisen.Groetjes,
Joris
-
Hoi SuperSoeran,
Jullie TOA heeft gelijk: er is een grote kans op lekkage. Energie opwekken met temperatuurverschil op zichzelf is niet nieuw: [url]http://emileglorieux.blogspot.nl/2010/09/tu-delft-start-up-haalt-energie-uit.html[/url]
Echter de manier waarop jullie het aanpakken is gewaagd. Wat je zou kunnen doen is in de cilinder een ballon stoppen. Het effect blijft dan hetzelfde: wanneer de temperatuur stijgt, zet het gas en dus de ballon uit. Deze zit echter in een cilinder en kan dus enkel uitzetten in de axiale richting. Hierop ligt dan jullie plaat die op en neer beweegt. Zo voorkom je dat er gas lekt, maar het kost waarschijnlijk ook rendement.Hebben jullie hier wat aan?
Groetjes,
Joris
-
Dank je voor het antwoord,
We hebben de kraan in de buis kunnen plaatsen, maar we hebben nu een ander probleem. Onze TOA zegt dat het niet mogelijk is om energie op te kunnen wekken met ons idee, omdat er een grote kans is op lekkage. We gebruiken nu helium in plaats van chloorethyl, want dat heeft onze natuurkundedocent ons aanbevolen. De TOA zei dat we de buis helemaal kunnen afsluiten en een ventiel aan een kant kunnen plaatsen. Hiermee kunnen we druk opbouwen, maar we komen er niet uit hoe we energie kunnen opwekken hiermee. We dachten dat we iets konden doen met een piëzo, maar we komen er echt niet uit.
Weet een van jullie hoe we dit probleem kunnen oplossen?