PWS Windmolens (Windenergie)
-
Hallo,
Ik doe nu 5 havo en doe mijn profielwerkstuk over windmolens. Ik heb 1 experiment uitgevoerd maar kom helaas niet verder, want mijn hoofdvraag is Hoe behaal je zo'n groot mogelijk rendement. Ik weet hoeveel mijn eigen (kleine) windmolen verbruikt maar weer niet hoeveel WindEnergie erin gaat. Ik heb een constante wind gebruikt van een ventilator. Ik heb een windsnelheid van 13.1km/h wat gelijk staat aan 3 Beaufert.
De afstand van de ventilator tot de windmolen is 0,3m. De Energie wat oplevert is 0,042W (gemiddeld genomen: 0,7V en 0,06A) per seconde.
Graag wil ik weten hoe je het uitrekent hoeveel Energie in de windmolen gaat.Alvast bedankt,
Felipe
-
Hoi Felipe,
Je hebt een zeer specifieke vraag. Na even googlen ben ik op de volgende verhouding uitgekomen.
windvermogen = 0,5 * Luchtdichtheid * Windsnelheid^3Dit is de bron die ik heb gebruikt. Wanneer je hier door klikt naar deze website, kom je een hele handige excel file tegen die je misschien kan gebruiken.
Ik hoop dat ik je hiermee verder heb geholpen!
Groetjes,
Joris
-
Beste felipee,
Hoe heb jij die windmolen gemaakt?
Ik doe ook een pws over windmolens en ik heb laatmaar zeggen geen vlauw idee hoe ik een eigen windmolen moet maken.
Het zou erg fijn zijn al kun jij of iemand anders op deze site mij help met een bouwplan of een linkje of zo. Dat zou ik erg fijn vindenGroetjes Ikke <3
-
Hey @Harry
De vraag van @felipee was alweer 3 jaar geleden dus ik gok de kans niet al te groot dat die komt reageren.
Ik heb wat voor je rond gegoogled en als je DIY windmill googled Krijg je best we wat hits. Blijkbaar zijn er veel mensen die je voor zijn gegaan, dus probeer door die sites te kijken of je een stappenplan tegenkomt wat je aanstaat of combineer er 2 of 3.
Ik hoop dat dit je wat meer verder helpt.
Groetjes,
Jip