Windmolen bouwen
-
Wij, Valentijn Stolk, David Verster en Koen Emous, hebben voor profielwerkstuk bij ons op school het vak natuurkunde. Wij hadden als idee om een windmolen te bouwen met elkaar. Van onze natuurkundedocent hoorden wij dat TU Delft ook onderzoek heeft gedaan of nog steeds doet naar windmolens. Wij vroegen ons af in hoe verre jullie ons zouden kunnen helpen/ondersteunen in het bouwen van deze windmolen? Tot betrekking van informatie, tips, realistische doelen en misschien ontwerptekeningen. Wij dachten dat jullie misschien wel ervaring mee hebben van het bouwen van zo iets als een windmolen. En wat jullie ervaring hiermee is? Wij zijn zelf nog niet zo heel lang bezig met dit onderwerp, maar hebben ons wel al vooral ingelezen op het onderwerp. Wij kwamen met de conclusie dat een verticale windturbine beter haalbaar is en kans van slagen hoger is dan bij een horizontale windturbine. Wij stellen verschillende ontwerpdoelen, zoals bijvoorbeeld dat de windmolen ook bij lage snelheden goed moet kunnen draaien. Ook zaten wij te denken aan een rendement, wij vroegen ons dan wel af wat een realistisch rendement is. Ook dachten wij misschien of er mogelijkheden zijn om na het bouwen experimenten uit te voeren met de windmolen om bijvoorbeeld rendement te bepalen. Het komt er dus op neer dat onze vraag is wat de mogelijkheden zijn. En ook vroegen wij ons af of het mogelijk is een eigen dynamo te bouwen en dan ook met betrekking tot de prijs van deze dynamo. Wij waren zelf namelijk al wat aan het zoeken en kwamen tegen dat wij erg veel koperdraad nodig zouden hebben en wij alleen al 60 euro zouden kwijt zijn aan koperdraad en magneten. Hebben jullie hier toevallig ervaring mee?
David Verster
Valentijn Stolk
Koen Emous -
Hallo jongens,
Cool idee om je eigen windmolen te gaan bouwen. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar kan jullie wel praktische tips geven op dit forum. Sowieso een goed idee om even rond te kijken hier. Er zijn namelijk meer mensen (geweest) die een windmolen hebben gebouwd.
Als ik jullie was, zou ik me eerst verdiepen in de theoretische kant van windmolens. Hoe werkt aerodynamica? Wat is liftkracht? Hoe is dat van toepassing op windmolens? Vervolgens kun je vragen beantwoorden als "hoe draait een verticale windmolen ook bij lage snelheden?" en "hoe wordt het meest optimale rendement behaald?".
Hier is een mooi PDFje van een zelfgemaakte verticale windmolen. Dan hebben jullie een beetje idee hoeveel werk erin gaat zitten.
Maar voordat je gaat bouwen, moet je een goed onderzoek opstellen. Hierbij hoort een hoofdvraag en deelvragen. Wellicht dat ons stappenplan jullie daarbij kan helpen.
Succes!
Grt. Wouter