Onderzoek suspended particle devices
-
Hoi Ole en Thomas,
Bedankt voor het verduidelijken van de keuze voor SPD. Jullie verantwoording voor de keuze van SPD is goed. Wat ik wel zou doen als ik jullie was is de hoofdvraag nog iets specifieker maken. Het "Verbeteren van het ontwerp van een zonnebril" is ontzettend breed. Hier valt bijvoorbeeld ook draagcomfort, gewicht, gebruiksgemak en nog veel meer onder. Gaan jullie dit allemaal onderzoeken? Als jullie je alleen focussen op de transparantie, moet de hoofdvraag dit ook goed reflecteren.
Als ik jullie mailtje hebt gelezen kom ik bij jullie terug!
Groeten,
Matthijs -
hallo matthijs,
wij zullen gelijk het bestand even via die email sturen.
Onze hoofdvraag is hoe we het momentele ontwerp van de zonnebril kunnen verbeteren. Wij kijken hierbij zowel naar de bouw van het fraam als naar de werking van het glas Wij willen het maken met een spanningsbron omdat mensen dan de mogelijkheid krijgen zelf te kiezen hoe erge transparantie ze willen. Ook berust momenteel de transparantie van de zonnebril op de hoeveelheid UV straling die valt op het glas, maar in auto's zorgt het glas van de auto dat er geen UV straling doorheen komt waardoor het glas van de zonnebril heel transparant blijft. We willen werken met SPD omdat dit naar onze mening een van de weinige manieren is die niet is gebaseerd op een chemische reactie onder UV straling, zoals bijna alle zonnebrillen. We willen kijken of dit dan inderdaad een mogelijkheid zou zijn. We beseffen dan dat er een spanningsbron nodig zou zijn, maar momenteel zijn batterijen redelijk licht dus we denken dat we dat wel kunnen verwerken in ons ontwerp.
Wij willen hulp bij het testen welke spanning past bij het bepaalde oppervlakte van glas om een bepaalde transpirantie te bereiken, maar dat staat verwerkt in het mailtje.
Met vriendelijke groet,
Ole Roef en Thomas van den Brink
-
Hoi Thomas en Ole,
Ik kan helaas het bestand dat jullie hebben bijgevoegd niet zien. Zouden jullie dit naar info@scholierenlab.nl kunnen sturen? Zet er even bij dat het voor mij bedoeld is!
Wat is precies jullie hoofdvraag van je PWS? Als ik het goed heb zijn er al zonnebrillen die de transparantie aanpassen naar gelang er meer/minder zon is. Waarom kiezen jullie er voor om dit met de suspended particle methode te doen? Dit vereist een spanningsbron, wat niet echt optimaal is in een bril.
Waar willen jullie precies hulp bij?
Groeten,
Matthijs -
hey matthijs,
We willen hieruit halen tussen welke limieten we de variabiliteit willen houden. We gaan bijvoorbeeld niet een maximale transpirantie doen waarbij het praktisch gezien gewoon een bril is. Met de resultaten willen we ook kunnen bepalen hoeveel spanning we nodig zullen hebben voor het oppervlak van het glas dat wij willen gaan gebruiken. We hoopten dat op de TU misschien smart glass was, waarmee we de test zouden kunnen doen. heeft de TU misschien een soort van meewerkende universiteit die het mogelijk wel heeft?
Met vriendelijke groet,
Ole Roef en Thomas van den Brink
-
Hoi Ole en Thomas,
Ik heb jullie e-mail gezien. Wat me opviel is dat de formulering van de hoofdvraag in het document anders is dan wat jullie hier op het forum hebben geschreven. De hoofdvraag in het document is wat specifieker en in mijn optiek dus wat beter. Wat ik me wel afvraag is wat jullie precies willen bereiken met de metingen. Jullie willen namelijk de transparantie (dit is een betere woordkeuze dan "donkerte") van het glas verstelbaar houden voor de gebruiker van de bril. Uiteindelijk zal je dan toch nog steeds op een variabele spanningsbron uitkomen? Wat willen jullie dus doen met het resultaat van de metingen?
Het is me ook nog niet helemaal duidelijk waar jullie hulp bij willen. Willen jullie de experimenten op de TU doen? Dat kan als jullie geen mogelijkheid hebben om dit zelf op school te doen. Echter, jullie zullen wel het smart glass dan zelf moeten mee nemen, want dit hebben we niet op de TU.
Groeten,
Matthijs -
heeft de TU daar een mogelijheid tot?
-
Hey matthijs,
Erg jammer, zou jij misschien een idee hebben waar we smart glass zouden kunnen kopen?
Met vriendelijke groet,
Ole Roef
-
Hoi Ole en Thomas,
Helaas wordt er op de TU voor zover ik weet geen onderzoek gedaan naar suspended particle devices. Ik heb even geprobeerd te zoeken, maar niets gevonden. Wij kunnen jullie dus wel helpen met het experiment, en de ruimte hiervoor aanbieden tijdens de PWS middagen, maar jullie zullen zelf aan smart glass moeten zien te komen. Natuurlijk kunnen jullie ook kijken of een andere universiteit hier onderzoek naar doet, en die benaderen.
Sorry dat ik jullie niet verder kan helpen.
Groeten,
Matthijs -
Hoi Ole en Thomas,
Sorry voor de late reactie. Het is behoorlijk moeilijk om smart glass te vinden waar jullie iets aan hebben. Het enige wat ik kan vinden op internet zijn volledige ramen of toepassingen voor hele gebouwen. Ik denk dat jullie het beste op zoek kunnen gaan naar een bedrijf/instituut/universiteit die onderzoek doet naar smart glass en heel lief vragen of jullie een sample kunnen kopen o.i.d.
Groeten,
Matthijs -
Want we zouden het wel geweldig vinden het proefje binnenkort onder begeleiding te doen.