Duurzaam Licht
-
Geachte ScholierenLab,
Ik ben Melanie van Geene en ik zit in 4VWO op het Christelijk Lyceum Veenendaal. Dit is niet voor het PWS, maar om een ander project bij het vak NWO. Daar moeten wij iets bedenken wat betrekking heeft op duurzaamheid. Dit doen we omdat over vijf jaar de school plat gaat en ze willen graag een zo duurzaam mogelijke school bouwen. Mijn groepje en ik hebben gekozen voor duurzaam licht. Ik heb gehoord van een architect dat jullie erg veel onderzoeken doen, dus misschien hebben jullie al eens een onderzoek gedaan over licht. Wij willen voornamelijk daglicht gebruiken, alleen is het nu de vraag wat voor effect dat heeft op je gezondheid en hoe je dat het beste in je lokalen kan verlichten. Naast daglicht is het ook noodzakelijk om bepaald kunstlicht te gebruiken, bijvoorbeeld voor bij de toiletten of de gangen, waar er niet zo veel daglicht naar binnen kan. Zijn er dus mogelijkheden om daglicht zo efficiënt mogelijk te gebruiken en tegelijk geld te besparen? En is het wel zo verstandig om zo veel mogelijk ramen te gebruiken, want dat isoleert niet het beste?
Alvast bedankt!
Met vriendelijke groet,
Melanie van Geene
-
Beste Melanie,
Op wat voor manier zit je project in elkaar? Is het de bedoeling een verslag te schrijven? Want in dat geval kun je het best eerst een overzichtelijke outline maken met hoofd- en deelvragen. Om je belangrijkste vraag beter uit te diepen, kunnen jullie je eerst afvragen wat 'duurzaamheid' in jullie ogen betekent en wat 'duurzaam licht' dan eigenlijk inhoud.
Het klopt inderdaad dat er veel wordt gedaan om een geheel gebouw zo duurzaam mogelijk te maken - dit houdt in; energiezuinig of energieneutraal. Hier hoort belichting ook bij. Jullie hebben het ook over isolatie, dus misschien is het goed te focussen op zo [i]effectief[/i] mogelijke daglicht toetreding, zonder dat er veel energie verloren gaat bijvoorbeeld. Analyseer de rondgang van de zon eens, zou het verstandig zijn om in het noorden een raam te plaatsen bijvoorbeeld?
Je kunt bij daglicht-toetreding van gebouwen goed terug kijken in de geschiedenis. Vroeger hadden ze immers geen elektriciteit voor verlichting. Hoe is het Pantheon bijvoorbeeld verlicht? En zoek een naar het Endesa Solar Pavillion, de Water Villa in Middelburg of hoe de Greater London Authority ontworpen is op de stand van de zon. Zoek eens op het Graz Museum of The Esplanade in Singapore. Al de genoemde gebouwen kennen een eigen manier van omgang met de zon. Want wil je daglicht, maar wil je ook de warmte van de zon? Hier wordt ontzettend mee gespeeld.
Misschien is het leuk aan de hand van enkele referentieprojecten tot op ontwerptips te komen wanneer je effectief gebruik wil maken van daglicht.
Lukt dat zo?
Succes.
Grt.
Noor