RC hovercraft
-
Hallo,
Laurens en ik zouden voor ons PWS een RC hovercraft maken. We baseren ons op het ontwerp dat we vonden de onderstaande link:
http://www.model-hovercraft.com/2000tdx/2000tdx.html
We kochten reeds een motor die zorgt voor de voortstuwing en een andere die zorgt voor de stijgkracht. Hiervoor kozen we twee speed 600 motoren. Een die werkt op 7,2V en de andere op 8,4V. De propellers die op de motoren worden bevestigd hebben volgende afmetingen: 18 x 10cm (lift) en 15 x 10cm (stuwkracht). Ook kochten we reeds een servomotor die zou zorgen voor onze sturing. Deze draait 45° langs beide kanten.We hebben echter wel nog enkele vragen over de afstandsbediening en ook over de speed controller die we volgens vele sites nodig zouden hebben.
- Hoe bepaal je welke afstandsediening geschikt is en hoe moet je de servomotor en de andere twee motoren regelbaar maken met de afstandsbediening?
- Wat doet een speed controller juist, hoe moeten we die aansluiten en hoe bepaal je een geschikte controller?
Vriendelijke groeten
Laurens en Tim
Leerlingen 6IW - Scheppers-Wetteren -
Dag Matthijs,
Bedankt voor het snelle antwoord! Ook bedankt voor de uitleg en handige internetlinks. We hebben nu al een beter idee van hoe de speed controller werkt en het doel ervan. De uitleg over de afstandsbediening was ook zeer welkom.
Het hoofddoel voor onze PWS, of GIP (zo heet het in België), is praktisch gezien een werkende hovercraft bouwen. Ook moeten we onderzoeksvragen stellen, maar deze zijn gebaseerd op een werkende hovercraft.
En het klopt inderdaad dat die site enkel richtlijnen geeft qua ontwerp.We zitten echter nog met enkele vragen. In de link die verwijst naar de speed controller (ESC) wordt er beweerd dat er steeds 3 draden van de motor vertrekken en in ons geval vertrekken er maar 2 draden vanaf de motor (dit is een van de motoren, de andere is een soortgelijke.
Is het dan nog mogelijk om gebruik te maken van een ESC en zoniet, wat moeten we dan in de plaats hiervan gaan gebruiken?Ook vroegen we ons af of het mogelijk zou zijn om de servo gewoon op de receiver van de afstandsbediening aan te sluiten en dan zonder adruino te werken. We vragen ons namelijk af of de hovercraft met de arduino en extra batterij niet te zwaar zou gaan wegen.
Alvast bedankt voor de hulp!
Groeten,
Tim & Laurens -
Hoi Laurens en Tim,
Cool dat jullie een hovercraft gaan bouwen. Wat is precies het doel van jullie PWS? Is er een hoofdvraag, of is dat niet nodig?
Ik heb even snel de website bekeken die jullie stuurden. Dit is dus alleen een handleiding voor het bouwen van de hovercraft, maar niet voor de elektronica en aansturing. Klopt dat?
Wat betreft jullie vragen:
-
De afstandsbediening voor bestuurbare voertuigen werkt meestal met radiogolven o.i.d. De afstandsbediening zendt een signaal uit wat wordt opgevangen door de hovercraft. Je moet op de hovercraft dan wat elektronica hebben die dit signaal kan verwerken en om kan zetten in een geschikt signaal voor de servomotor en de motoren voor de propellers. Hoe je dat bijvoorbeeld met een arduino kunt doen, kun je hier vinden.
-
Een speed controller regelt de draaisnelheid van RC motoren. Omdat RC motoren vaak een speciaal type motoren zijn, hebben ze een speciaal sturingssignaal nodig. Dit regelt de speed controller voor je. Het bepalen van een geschikte controller doe je vaak op basis van het Amperage (stroom) die je motor nodig heeft. Het stuursignaal is meestal PWM (Pulse Width Modulation). Je kunt hier vinden hoe je een ESC (electronic speed controller) kan aansturen met een arduino.
Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben. Laat het weten of je nog meer vragen hebt!
Groeten,
Matthijs -
-
Hoi Tim en Laurens,
Volgens mij is de Grauper Speed 600 motor een brushed motor. Dat wil zeggen dat de commutatie voor de spoelen van de motor mechanisch is (met koolstofborstels) en niet elektrisch. De ESC met drie draden zijn bedoelt voor brushless motors. Als je specifiek zoekt op brushed ESCs dan vind je vanzelf de types met maar twee draden.
Ik denk niet dat je de receiver van de afstandsbediening direct kunt aansluiten op de servo, maar dat weet ik niet zeker. Als jullie een linkje kunnen sturen met de servo die jullie willen gebruiken kan ik daar wel even naar kijken. Overigens denk ik niet dat een arduino zoveel verschil gaat maken in het gewicht. En batterijen heb je toch al, voor de motoren.
Groeten,
Matthijs -
Dag Matthijs,
Bedankt voor dat even aan te kaarten! Doordat we iets te kort door de bocht te werk gingen bij het bestellen van onze motoren, zullen we inderdaad motoren met koolborstels aangekocht hebben. Dit zal hopelijk niet erg veel verschil uitmaken... In ieder geval is dat probleem toch al min of meer opgelost.
Wat betreft de servo: http://shop.graupner.de/webuerp/AI?ARTN=4101.LOSE&SessionCheck=4711&language=nl
Dit is de servo die we hebben aangekocht. We twijfelen ook of het zou werken om hem gewoon rechtstreeks aan te sluiten op de receiver. Een klasgenoot bracht ons op dit idee en daarom leek het ons goed om toch nog even te dubbelchecken via dit forum.Het leek ons handig om hiervoor eerst een afstandsbedeining te gaan opzoeken. Dit is momenteel degene die ons interessant lijkt: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/_16239__HobbyKing_HK6S_2_4Ghz_FHSS_6Ch_Tx_Rx_Mode_2.html
We zouden graag zowel de servo als de twee andere motoren aan kunnen sluiten op de afstandsbediening zodat we het toerental ook handmatig kunnen opdrijven of verminderen. We vragen ons echter af of dit mogelijk is en of dit dan geen conflicten met de ESC geeft?
Bedankt voor de hulp!
Groeten,
Tim & Laurens -
Hoi Tim en Laurens,
Je hebt zeker weten een schakel nodig tussen de receiver van de afstandsbediening en de aansturing van de ESC en de andere twee motoren. Het signaal wat van de afstandsbediening komt moet worden omgezet in een geschikt signaal voor de motor controllers. Een ESC is juist hiervoor gemaakt, dus conflicten of problemen hiermee hoef je niet te verwachten. Dit wordt blijkbaar een RC Interface Board genoemd, zie methode 3 hier
Groeten,
Matthijs