Arduino en BAR-codescanner
-
Hoi Amber en Noëlle,
Ah, ik heb jullie mail nog niet gezien, maar ik zal even zoeken en de tekening bekijken.
Verder heb ik denk ik een betere optie dan de stappenmotor: een servo. Deze kun je ook precies een aantal graden laten draaien, maar de aansturing is veel makkelijker dan een stappenmotor. Let er wel op dat een servo niet meerdere rondjes kan draaien, maar altijd heen en weer gaat. Dit moet dus wel kunnen met jullie toepassing.
Ik hoop dat dit helpt.
Groeten,
Matthijs -
Hoi Amber en Noëlle,
Ik heb jullie tekening gezien en het begint wat duidelijker te worden. Een servo lijkt me ideaal voor jullie toepassing. Als je zorgt dat de kap goed kan steunen op de ondergrond, zodat de servo niet het hele gewicht hoeft te dragen, moet dat lukken.
Groeten,
Matthijs -
Hoi Matthijs,
We vragen ons af of de servo een rondje van 360 graden, in stapjes, kan draaien (en dat hij dan weer terugdraait en opnieuw begint.)? Dat is namelijk wel nodig voor het ontwerp.
Alvast bedankt!
Groeten,
Amber en Noëlle
-
Hoi Amber en Noëlle,
Sorry voor het late antwoord, ik had jullie reactie gemist en zie 'm nu pas.
Het is afhankelijk van de servo hoe ver je rond kunt draaien. Er zijn zeker servos die 360 graden kunnen draaien. Meestal wordt het aangeven als een hoeveelheid graden die zowel linksom als rechtsom gedraaid kan worden t.o.v. een bepaald nul punt. Iets meer uitleg over servos kun je hier vinden.
Je stuurt een servo aan met een pulse width modulation (PWM) signaal. De meeste Arduinos kunnen dit signaal afgeven.
Ik heb jullie aanmelding van de PWS middag voor a.s. donderdag gezien. Ik ben er zelf dan waarschijnlijk ook. Kunnen jullie nog even bevestigen dat jullie komen en hoe laat jullie er zijn?
Groeten,
Matthijs -
P.S. Kunnen jullie even aangeven wat jullie precies willen doen op de PWS middag?
-
Hoihoi,
Even een update: misschien wat laat, maar we hebben toch besloten om voor een Raspberry Pi te gaan, aangezien het zo'n gedoe is met 2 arduino's. We weten niet of u toevallig bekend bent met raspi en Python?
Verder gebruiken we toch een stappenmotor en een motordriver. Daarvoor is inderdaad ook een PWM signaal nodig. We komen inderdaad naar de PWS middag om 14u en we hopen hulp te kunnen krijgen met het schrijven van de code. We moeten dus een steppermotor en 2 barcodescanners programmeren en een programma waarmee de robot keuzes maakt (dat we overigens al bijna helemaal hebben uitgewerkt in een schema).Alvast bedankt!
Met vriendelijke groeten,
Amber en Noëlle
-
Hoi Matthijs,
We hadden een vraagje en we vroegen ons af of u daar misschien het antwoord op wist.
We moeten dus twee barcodescanners aansluiten op de Raspberry Pi (moeten we trouwens een nieuw bericht beginnen aangezien deze nu een verkeerde titel heeft?) en de input die ze krijgen is dus een kaart. Met de info van de stapelscanner moet echter wat anders gedaan worden dan met de info van de scanner van de robot hand. Is het mogelijk om te zien van welke USB poort/scanner de informatie komt, zodat dat in het programma gebruikt kan worden?Alvast bedankt!
Met vriendelijke groeten,
Amber en Noëlle
-
Hoi Matthijs,
Het plan was inderdaad om een goede start te maken, dus we hopen dat dat gaat lukken! :)
Tot morgen dan!
Groetjes,
Amber en Noëlle
-
Hoi Amber en Noëlle,
Bedankt voor de update. Ik heb niet veel ervaring met een raspberry, maar ik denk dat we daar wel uitkomen. Ik denk niet dat het gaat lukken om alles te programmeren morgen, maar een goede start moeten we kunnen maken.
Tot morgen,
Matthijs -
Hoi Amber en Noëlle,
Ik hoop dat het goed gaat met jullie project! En plaats al je toekomstige vragen maar gewoon onder dit topic, dat is geen probleem.
Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken over het onderscheiden van de twee barcodescanners. De raspberry werkt in principe hetzelfde als een computer, en zal een bepaalde COM poort toewijzen een de scanner. Je kan zien van welke poort een bepaald signaal komt, en dus ook van welke scanner. Mocht dit niet lukken, laat het weten!
Groeten,
Matthijs -
Hoi Amber en Noëlle,
In mijn vorige post staat dat het waarschijnlijk WEL mogelijk is om te onderscheiden van welke scanner het signaal komt. Als het goed is kun je aan het bericht zien van welke COM poort het komt.
Mocht dat echt niet lukken dan kan het in jullie geval volgens mij ook anders. Als ik het goed heb begrepen is er geen moment waarop er een signaal van beide scanners tegelijk komt toch? Je weet dus altijd van welke scanner je een signaal verwacht, en kunt dit dus met de hand onderscheiden. Ik bedoel het volgende: je weet dat je een kaart op de stapel gaat scannen, dus je roept de functie aan om de barcodescanner te activeren. Je wacht dan op een signaal/meting van de scanner. Je kunt misschien niet uit de meting halen van welke scanner dit komt, maar je weet zelf heel goed dat het de scanner van de stapel was, en niet de andere scanner. Je kunt dan gewoon in je code het onderscheid maken. Zou dat kunnen?
Groeten,
Matthijs -
Hoi Matthijs!
De deadline komt al best dichtbij (deze vrijdag), maar we hadden toch nog een vraagje over de barcodescanners en het programma. De rest van het programma komt waarschijnlijk wel goed, maar het was dus niet mogelijk om te onderscheiden van welke USB-poort, en dus van welke scanner, de input komt? Als dat inderdaad niet kan, weten we niet helemaal zeker hoe we er dan voor moeten zorgen dat de robot weet wat hij met de input moet doen; er zijn immers 2 verschillende functies.
Heeft u nog een idee?
Alvast bedankt!
Groetjes,
Amber en Noëlle