Windtunnel workshop 5 december 2012 [inschrijving gesloten]
-
Beste leerlingen,
De inschrijving voor de windtunnel workshop op 5 december 2012 is inmiddels gesloten. Mocht je interesse hebben om dit jaar alsnog een workshop te volgen, vul dan het interesse formulier in. Afhankelijk van hoeveel animo er hiervoor is, zullen we in januari of februari nog een workshop inplannen.
Groet,
Hubert
-
Beste,
Wij willen graag eigen profielen testen om te kijken wat voor profiel het meest voldoet aan onze eisen, wat zijn de mogelijkheden hiervoor?
Mvg Koos, Erwin en Tom
-
Beste Hubert,
Na het testen van onze profielen vorige week hebben we nog een vraag: Waarom zit er een factor 3 tussen de hoek die de het profiel maakt in de windtunnel en de hoek die het profiel in de werkelijkheid zou maken?
Groet, Oliver van den Bergh en Maarten Kolk
-
Hey Koos, Erwin en Tom,
De workshop van 5 december zit al vol. Wellicht gaan we eind januari of begin februari nog een dag inplannen, afhankelijk of de windtunnel dan beschikbaar zal zijn. Wanneer is jullie deadline, dan zou ik daar rekening mee kunnen houden. Zouden jullie ook het interesse formulier op de windtunnel workshop pagina willen invullen?
-
Hallo Dirk & Vincent. De formule is
L = 1/2 * rho * v^2 * S * Cl.
De eerste vier termen zijn experimenteel geïdentificeerd en alle andere karakteristieken van de vleugel en de stroom hebben invloed op de Cl. Waarom dat het v^2 is kan ik je niet uitleggen, maar het is een 'effect' wat experimenteel bewezen kan worden. Het heeft te maken met de druk zoals in de workshop beschreven.
Het beste kun je ook even op deze website kijken hoe de formule is ontstaan. Dit zal je denk ik helpen.
Groet,
Hubert
-
Beste Hubert,
Wij hebben nog een vraag.
Waarom gaat de formule van liftkracht evenredig met de snelheid in het kwadraat maar niet gewoon evenredig met de snelheid?
Is hier een duidelijke verklaring/uitleg voor?
Dit zal ons erg helpen!Groeten Dirk & Vincent
ps de workshop was erg geslaagd bedankt!!
-
Hey Ollie,
Kijk even naar deze topic, hier heb ik het geprobeerd uit te leggen. Laat me svp even weten of het duidelijk wordt. Groeten, Hubert
-
beste Hubert,
Wij willen graag weten of er eind januari of begin februari nog een windtunnel workshop is.
Mvg Erwin Tom en Koos
-
Beste Erwin, Tom en Koos!
Deze komt er zeker. Waarschijnlijk in de tweede week van februari.
Wanneer moeten jullie je PWS inleveren?Grt. Wouter (opvolger van Hubert)
-
Beste Wouter,
Erg fijn dat deze er komt, wij weten nog niet wanneer wij ons PWS moeen inleveren, maar in ieder geval na de tweede week van februari.
Groeten Tom, Erwin en Koos
-
Beste Wouter,
Heb meegedaan aan de workshop van 5 december en heb nu wat vragen.
Ben op dit moment bezig om de doorsnede van de windtunnel toe te lichten die Hubert ons had opgestuurd.
Ik loop alleen vast. Ik weet namelijk niet wat de functie is van de afzuigkanalen en kan dit ook niet vinden, dus zou je me dat uit kunnen leggen? Ook heb ik twijfels over het filter en de roostervloer. Klopt het dat deze dienen om de turbulente luchtstroom meer laminair te maken?EDIT: Nog een vraagje: hoe werd de liftkracht en de weerstand bepaald? Werden deze afgeleid uit het gewicht van de vleugel?
Yorick
-
Beste Wouter,
welke week bedoel je daar precies mee, want in de week van 11 t/m 17 februari is het bij ons vakantie en dan zij ten minste twee van ons op vakantie.
Groeten Tom, Erwin en Koos
-
Hoi Yorick,
Het filter in de windtunnel (neem aan dat je het filter vlak voor de roostervloer bedoelt) zorgt ervoor dat de x-component van luchtstroom "eruit wordt gefilterd". De luchtstroom heeft namelijk een bepaalde snelheid en zoals je waarschijnlijk weet is snelheid een vector (snelheid kan worden aangegeven met de grootte en een richting). Als de lucht onderin de windtunnel van links naar rechts stroomt heeft de snelheid voornamelijk plaats in de x-richting. Op het moment dat de lucht de bocht om gaat krijgt de lucht behalve een x-component ook een y-component. Uiteindelijk moet de lucht van beneden naar boven (verticale windtunnel) en dan is alleen een y-component gewenst. Een eventuele x-component in de stroming van beneden naar boven zorgt namelijk voor turbulentie. Het filter dient dus om de luchtstroom zo laminair mogelijk te krijgen. De roostervloer heeft denk ik dezelfde functie, maar dit zal ik even voor je moeten navragen. Wat de functie is van de afzuigkanalen zou ik zo snel niet weten, ook dit ga ik even voor je na.
Verder worden de lift en weerstand bepaald door twee kleine krachtmetertjes die verbonden zijn met een binnenste en een buitenste frame. Beide metalen frames zijn kubusvormig, misschien dat je je dat nog wel kan herinneren. Het vleugelprofiel zit vast aan het binnenste frame en het buitenste frame zit vast aan de grond (dient als referentie frame). Zodra er liftkracht en weerstand op het profiel gaan werken, zullen beide krachten ook invloed hebben op het binnenste frame. Met als gevolg dat het binnenste frame zich een heel klein beetje gaat bewegen ten opzichte van het buitenste frame. Deze beweging is met het blote oog niet te zien, maar zorgt er wel voor dat de verbindingen met de krachtmetertjes een heel klein beetje uitrekken. Deze twee uitrekkingen worden gemeten en vervolgens vertaald naar twee krachten: liftkracht en weerstandskracht. Hoe je van uitrekking naar kracht gaat kun je hier lezen.
Heb voor de duidelijkheid een tekening gemaakt van de opstelling voor het bepalen van de liftkracht:
http://tinypic.com/r/9fr4f6/6Een foto van de opstelling vind je op deze pagina en het info-pdfje van de workshop.
Hoop dat dit je vragen beantwoordt. Over de roostervloer en de afzuigkanalen hoor je binnenkort meer ;)
Grt. Wouter
-
Bedankt Wouter.
Ik zie dat je je tijd hebt genomen en dat waardeer ik enorm.
Alles is nu duidelijk en het 1e hoofdstuk wat over de workshop gaat is klaar. Behalve de functie van de afzuigkanalen dan.
Yorick