Energieoverdracht dmv kortegolfstraling
-
Hallo allemaal,
Ik houd mijn PWS over draadloze energieoverdracht dmv korte golfstraling. Een tijdje geleden heb ik op Discovery Channel een documentaire gezien over de mogelijkheid om dmv zonnecellen energie in de ruimte op te wekken en die vervolgens naar de aarde te sturen dmv korte golfstraling.
Ik zou graag willen onderzoeken welke factoren van invloed zijn op het rendement van de overdracht. Mijn docent natuurkunde kwam met het idee om de compartimenten van een oude magnetron te gebruiken om vervolgens energie over een grotere afstand (2 á 3 meter) te versturen.
Heeft een van jullie hier ervaring mee? Is er een mogelijkheid om dit uit te voeren in het TU scholierenlab?
Ik hoor graag van jullie!Mvg Raphael
-
Beste Berend,
Allereerst bedankt voor je antwoord. Gisteren heb ik met mijn begeleidend gesproken over de mogelijkheden over de mogelijkheden om energie te dragen.
(Natuurlijk is een eenvoudige spoel ook mogelijk, maar het liefst zou ik het willen onderzoeken bij hogere golflengtes :) )
-
Magnetron: Ook mijn docent zei dat magnetron straling zeer gevaarlijk kan zijn. Echter als je het aantal wattage kunt reguleren (zoals dat bij een werkende magnetron ook gebeurt) kun je de veiligheid (meer) waarborgen. Ook hebben we een proefopstelling bedacht waardoor de straling niet alle kanten op gaat. Zie de bijlage voor de schets.
-
Wifi-straling: Ook wifi-straling bevat energie en we dachten dat het ook mogelijk zou zijn om die straling te bundelen.
-
Zeer korte golfstraling: Voor nog kortere is er op school geen apparatuur en wordt het allicht té gevaarlijk als er iets mis gaat. Wat zijn hiervoor de mogelijkheden om dit deze techniek te onderzoeken in het scholierenlab?
-
Meetapparatuur: Bij elke van de 3 methodes is er het probleem om de straling te meten. Op school hebben we een oscilloscoop die maximaal 50 Mhz kan meten. Ik zoek eigenlijk een meter (helaas zijn die vrij duur) die ongeveer 2,5 GHz kan meten. Mijn vraag hierbij is: Hebben jullie hier apparatuur voor?
Het liefst wil ik onderzoeken welke factoren (zoals wattage, golflengte, afstand) van invloed zijn op het rendement. Mijn plan van aanpak heb ik vandaag bij mijn docent ingeleverd en zal hoop ik snel nagekeken en evt. aangepast worden.
Heeft u misschien nog tips en/of denkt u dat ik de goede richting op ga?
Voor nu moet ik mij helaas de komende 1,5 week concentreren op de toetsweek, maar daarna kan ik mij helemaal gaan focussen op m’n profielwerkstuk.
Ik houd u op de hoogte!
Mvg Raphael
-
-
Beste Raphael,
Draadloze energie is heel mooi onderwerp. Ter inspiratie ook nog dit filmpje.
Een experiment met onderdelen van een magnetron zou ik niet doen zonder begeleiding van een expert. Er zijn erg hoge spanningen aanwezig en het kan daarom erg gevaarlijk zijn!
Eventueel kan ik kijken of er een proef op de TU gedaan kan worden, maar dan moet je wel een zeer uitgedacht plan hebben over hoe je experiment eruit gaat zien. Een goed plan van aanpak en overzicht van de benodigde materialen is de uitgangspositie! Ik kan je helpen om dit samen te stellen, maar dan moet je nog iets beter nadenken over hoe je dit wil doen. En in plaats van onderdelen uit een magnetron zou ik wat simpelers nemen, zoals een eenvoudige spoel. De over te dragen energie hoeft niet per se hoog te zijn, het gaat erom dat je kan aantonen dat het rendement hoog is!
Succes en als je meer vragen hebt, hoor ik het graag!
-
Ok, succes met je nieuwe onderwerp! En als je vragen hebt, kan je altijd hier terecht.
-
Hallo Berend,
Na wikken en wegen heb ik met mijn docent besloten om een ander onderwerp te kiezen, omdat metingen doen bij dit onderwerp zeer lastig is en dit wel een ''vereiste'' is.
Ik bedank je voor je hulp!Mvg Raphael
-
Beste Raphael,
Het ScholierenLAB heeft dat soort apparatuur zeker niet, maar wellicht is het elders op de TU mogelijk. Als er een goed uitgewerkt plan voor een opstelling en proef is, kan ik mijn best gaan doen om dat ergens voor elkaar te krijgen.
Ik denk dat je de goede kant op gaat, maar ik zou zeker kiezen voor iets wat goed haalbaar is! Daarnaast moet je misschien je doel wat duidelijker definiëren: wil je kijken op hoogfrequente signalen (kleine golflengte, magnetron) of wil je kijken naar laagfrequente signalen (grote golflengte, radio). Je kan dat ook variëren, net als het vermogen. De vermogens op een magnetron zijn echter allemaal zodanig groot dat ze watermoleculen kunnen laten trillen en dat maakt het gevaarlijk. Daarom zou ik absoluut een opstelling met veel lagere vermogens maken. Een WIFI opstelling is daar een goed voorbeeld van en dat opereert ook in hetzelfde golflengte-bereik als een magnetron.
Laat maar weten wat je onderzoeksvraag wordt!