Profielwerkstuk Landwinning
-
Hallo,
Wij zitten in 5 vwo en willen nu al graag een goed begin maken aan ons profielwerkstuk voor volgend jaar. Bij ons op school zitten dit jaar maar 20 5 vwo'ers met natuurkunde en omdat ze allemaal een pws buiten de natuurkunde wilden gaan doen ben ik gaan samenwerken met Rick die geen natuurkunde heeft. Daarom hebben wij besloten om een onderwerp te kiezen dat aardrijkskunde en natuurkunde overbrugt. Na veel georiënteerd te hebben zijn we op het onderwerp landwinning gekomen. We hebben al een motivatiebrief geschreven en hebben met onze begeleiders gesproken. We zijn nu bezig om een concreet plan te maken en dus te kijken hoe en wat we precies willen onderzoeken.
De hoofdvraag is op dit moment: "Hoe maak je nieuw stuk land aan zee?" Daarbij lijkt het ons leuk om gedurende het onderzoek misschien ook zelf een plan te maken voor een bestaande locatie om daar een stuk nieuw land in zee te maken wat dus ook beredeneerd is vanuit ons onderzoek. We willen dit natuurlijk onderzoeken vanuit technische en aardrijkskundige aspecten, maar welke aspecten precies en wat de deelvragen worden weten we nog niet. We kunnen uiteraard nooit alle aspecten onderzoeken (denk aan economische aspecten etc.). Qua brononderzoek moet het wel lukken om een onderzoeksplan te bedenken maar we vinden het ook belangrijk om een echt praktisch onderzoek op te zetten.
Wij hopen dat jullie ons kunnen helpen aangezien we niet echt weten wat de mogelijkheden allemaal zijn. Misschien hebben jullie leuke ideeën of tips voor ons over hoe en wat we bij dit onderwerp praktisch kunnen onderzoeken.
Groetjes Kevin en Rick
-
Ha Kevin en Rick!
Interessant onderwerp! Ik denk dat er veel over dit onderwerp te vinden is, maar misschien is het zelfs nog te breed. Er zijn meerdere manieren van landwinning, en deze worden ook voor verschillende doeleinden gebruikt. Probeer je hoofdvraag nog wat te verfijnen door het bijvoorbeeld aan een land te koppelen (Nederland kent vele droogmakerijen, dus dat biedt perspectief, maar ook zeker andere gebieden zijn het onderzoeken waard, denk aan New York.).
Ik denk dat dit in de praktijk redelijk goed te onderzoeken is, met een simpele opstelling (denk aan een bak water met zand bijvoorbeeld). Maar om jullie onderwerp in de praktijk te brengen zullen jullie eerst de hoofdvraag moeten specificeren, en dan komt de proef later!
Ik ben benieuwd naar jullie hoofd- en deelvragen!Groetjes Pauline