Vraag PO waterweerstand
-
Voor mijn PO natuurkunde heb ik de proef waterweerstand gekregen. Nu hebben wij met coach verschillende x,t grafieken gekregen waaruit we weer een v,t en een a,t grafiek gaan maken. De formule die wij namelijk hebben bedacht om de waterweerstand te berekenen is als als volgt:
Fres=Fv-Fw
de vraag is nu: moet je bij de Fv die je berekent door m x g de massa van zowel het bootje als van het vallende blokje die aan het bootje vast zit nemen of alleen het vallende blokje. Deze zelfde vraag bij de formule Fres=m x a
Ik hoop dat jullie me hier snel mee kunnen helpen!!
-
Hoi,
Jullie vraag mist een plaatje. Wat bedoelen jullie precies met de Fv, Fw, het blokje en het bootje? Doelen jullie op de voorwaartste stuwkracht (Fs) die gelijk kan zijn aan de achterwaartse wrijvingskracht (Fw)van het water op het bootje? Als dat zo is, beschrijven jullie een constante snelheid, met een netto-kracht op het bootje van nul. Andere wrijvingen, zoals lucht, worden hierbij buiten beschouwing gelaten. Wat is het blokje hierin?
Bedenk voor jezelf in ieder geval door welke onderdelen de wrijving ontstaat. Is dit een blokje en voertuig, dan zul je deze beiden in de berekening moeten opnemen.Ik hoor het graag. Grt.
Noor