PWS Blue Energy - golfenergie
-
Hallo,
Wij zitten in V5 en denken eraan om ons PWS over blue energy te doen. Met de nadruk op gelfenergie. Zouden jullie wellicht aan een indicatie kunnen geven over welk onderzoek daarover gedaan kan worden en of dit genoeg voer is voor een PWS.
Groeten
-
Hallo Koen en Martijn,
Het is niet de bedoeling dat ik jullie een hoofdvraag voorschotel. Bij een profielwerkstuk is het juist dit vooronderzoek van het samenstellen van een onderzoeksgebied en het formuleren van hoofd- en deelvragen dat belangrijk en leerzaam is. Neem er de tijd voor. Een goed begin is het halve werk, gaat hier ook op.
Vraag jezelf af. Wat willen we weten, wat vinden we interessant. En onderzoek dit ook. [i]Blue energy[/i] is een methode van energie opwekken via het proces van osmose tussen twee massa's water en vindt plaats bij overgangen van zout en zoetwater. Golfenergie is weer iets heel anders. Dat draait om het opwekken van energie door beweging van wisselende waterhoogtes. Dit kan op verschillende manieren gebeuren. Je zou hier bijvoorbeeld een vergelijking van kunnen maken. Of je ontwerpt zelf iets.
Over beide onderwerpen, blue energy en golfenergie, is veel informatie te vinden. Voldoende zal het zeker zijn, pas op dat het niet te groot wordt. Moet er een experiment bij zitten? Of is dat geen vereiste?
Ik hoor graag wanneer jullie een stapje verder zijn. Succes.
Grt. Noor
-
Beste Noor,
We hebben de hoofd en deelvragen op orde en vragen ons nu af of we een onderzoek kunnen doen op de TU Delft om zo wellicht het rendement te kunnen bepalen van de meest efficiënte manier van golfenergie. Blue energie was een foutje, we zijn er inmiddels van op de hoogte dat dat niks met golfenergie te maken heeft.
Groeten,
Koen & Martijn -
Beste Koen en Martijn,
Jullie zeggen de hoofd- en deelvragen op orde te hebben. Als dit zo is, ben ik nieuwsgierig naar jullie opbouw. Het experiment past hier ook tussen neem ik aan. Hebben jullie al een planopzet geschreven voor dit experiment? Zie deze link voor hoe je dat het beste kunt doen. Ik heb dit nodig om uit te zoeken of een proef, zoals jullie die in je hoofd hebben, mogelijk is om op de TU te doen.
Ik hoor graag van jullie.
Groet,
Noor -
Wellicht kunnen we ook onderzoeken wat we met de opgewekte energie kunnen doen?
Groeten,
Koen & Martijn