Waterzuivering met zonne-energie
-
Hallo ScholierenLab,
Jens en ik zitten in 5 VWO en omdat we mee doen aan NTX programma op onze school beginnen we dit jaar al met ons profielwerkstuk. Dit betekent dat we dieper op de natuur- en wiskunde in moeten gaan.
Nou hebben wij het idee om ons profielwerkstuk over de solar still te doen. Dan ga je met behulp van zonne-energie zout water zuiveren. We willen dan een ontwerp gaan optimaliseren. Bijvoorbeeld het optimaliseren van de snelheid van de reactie, of het rendement.
We vragen ons ook af of het misschien mogelijk is om uit te zoeken of dit ook op grotere schaal kan, in een fabriek bijvoorbeeld. We zitten nu alleen een beetje vast. Denken jullie dat hier genoeg natuur-en wiskunde in zit? Of hebben jullie misschien andere ideeën om water te kunnen zuiveren? Of experimenten die we uit kunnen voeren?
Alvast bedankt!
Jens en Marieke -
Ha dit linkje was ik nog vergeten. Misschien verwijst het door naar interessante andere manieren van waterzuivering. Succes!
-
Beste Jens en Marieke,
Jullie zijn er inderdaad vroeg bij. Een perfecte voorbereiding voor het werkstuk lijkt me. De Solar Still is een interessant onderwerp en er is zeker veel informatie over te vinden. Bedenk wel dat er nu al ontzettend veel onderzoek wordt gedaan naar verbetering van rendement - ook door erkende wetenschappers. Het zou voor jullie een te grote stap zijn daadwerkelijk dit rendement te verbeteren. Maar jullie kunnen best in het onderwerp duiken en uitzoeken hoe het überhaupt werkt.
Misschien leuk om ook verder te zoeken op de site van de TU. Hier een linkje naar de OpenCourseware van de TU. Misschien kunnen jullie enkele colleges zien voor het vak watermanagement. Dit gaat over waterzuivering. Mogelijk is het leuk voor jullie om het gehele proces van waterzuivering uit te leggen. Hoewel waterzuiverig erg scheikundig is. Daar spreken jullie niet over. Eerder natuurkunde/wiskunde toch? Dan is het denk ik beter in te gaan op bijvoorbeeld zonne-energie. Hoe werkt dit. Kunnen we dit vaker toepassen in het dagelijks leven etc.Bij meer vragen hoor ik het graag, voor nu succes.
Gr,
Noor