PWS Nieuw eigen model waterkrachtcentrale
-
Geachte meneer/mevrouw,
Mijn naam is Nils de Vries en ik heb een vraag betreffende mijn profielwerkstuk, maar voordat ik deze vraag stel zal ik uitleggen wat mijn profielwerkstuk inhoudt.
Mijn profielwerkstuk gaat over een hydro-electriciteitscentrale die werkt door regenval, het idee is dat er verscheidene grote waterbakken worden geplaatst in een rij met een hoogteverschil tussen de twee opeenvolgende bakken. In deze bakken wordt de regen opgevangen. De bakken worden verbonden door middel van buizen met daarin turbines, zodat het water van de eerste bak in de tweede bak kan lopen en dit water in de tweede bak dan naar een derde bak kan lopen. Dit herhaalt zich totdat de rij is afgelopen en het water gecontroleerd uitvloeit over het land of in de rivier, afhangend van locatie van de rij. Niet alleen wordt er zo stroom opgewekt, maar ook wordt het water gecontroleerd over het land verspreid, zodat modderstromen en overstromingen voorkomen kunnen worden.
Ik wil graag onderzoeken of dit plan natuurkundig en economisch haalbaar is.
Mijn vragen zijn nu:-
Is er al eens iets dergelijks bedacht en/of onderzocht, zo ja wat waren hieruit de bevindingen?
-
Er zijn verscheidene belangrijke aspecten aan een waterkrachtcentrale, bijv. hoeveelheid water, valhoogte, turbine, etc. Ik kan niet alles uitzoeken, dus wat achten jullie het belangrijkste aspect, zodat ik weet waarop te focussen?
-
Welke literatuur is verstandig om door te lezen voor dit PWS?
Hoogachtend,
Nils de Vries G6D CGU -
-
Beste Nils,
Een interessant idee heb je bedacht. Ik heb er nooit eerder van gehoord. En na een korte speurtocht op het web ben ik ook niet zo'n idee tegen gekomen. Misschien komt het door de omvang van de bakken die je zou willen gebruiken. In principe is jouw idee een soort stuwdam effect. Alleen is de bak/trechter in dat geval natuurlijk.
Ik denk dat je eerst zou moeten onderzoeken of het principe natuurkundig haalbaar is. Dat is ook het makkelijkst in een practicum om te zetten. Ik zou me hierbij vooral focussen op het regenopvang gedeelte. De turbine optimaliseren is al een pws opzichzelf, dus dat zou ik links laten liggen.
Qua literatuur zou ik beginnen met de boeken van de stromingsleer te raadplegen. (Fluid dynamics Frank M. White)
Daarnaast is het misschien handig om actuele data omtrent regenval op te zoeken. Je moet je hierbij bedenken dat jouw systeem in dichtbevolkte gebieden misschien helemaal niet optimaal is, dus dat je de data van bepaalde gebieden nodig hebt.Ik hoop dat je hier wat mee kunt.
Gr
Joris
-
Hallo,
Mijn partner en ik doen dit jaar ons PWS over de werking van een waterkrachtcentrale, hiervoor moeten wij er ook één zelf bouwen. Wij vroegen ons af of jullie ons hierbij zouden kunnen helpen in de vorm van, informatie, bouwtekeningen (hoe wij een simpele waterkrachtcentrale kunnen bouwen), een opstelling die misschien beschikbaar is op de universiteit of dat we studenten/leraren kunnen spreken die zich bezighouden met dit onderwerp.
Wij horen graag van iemand, bij voorbaat dank.
Groeten Kaj en Robin ( 5 Havo, Carmel College Salland, Raalte)
-
Beste Joris Kersten,
Fijn dat je ons wil helpen!
Wij gaan met ons pws zelf een waterkrachtcentrale bouwen, ons idee is een kleine waterkrachtcentrale die je aan de dakgoot kan koppelen. Op deze manier kan je groene stroom opwekken. Nu vragen wij ons af of je ons kan helpen met ideeën voor het bouwen hiervan, of tips waar we op moeten letten. We hebben een aantal eisen gesteld aan ons ontwerp.
Eisen:- Het moet tegen het buiten milieu kunnen. (zonbestendig, waterbestendig, etc. )
- Het moet een zo goed mogelijk rendement hebben.
- Het moet passen aan een regenpijp.
- Het moet in verhouding met de regenpijp niet te groot worden.
- Het moet zich zelf terug kunnen verdienen na een bepaalde tijd.
- Het water moet weer kunnen worden afgevoerd
- Het mag niet het regenwater vervuilen.
- Het moet uit zichzelf werken.
- Het moet goed werken bij een simpele, zachte regenbui.
- Maar het moet ook goed werken bij heftige stormbuien.
- Geen onnodig lawaai maken.
- Het moet tussen de 10 en 15 volt kunnen genereren.
- Het moet lang mee kunnen gaan.
- Het moet makkelijk aansluitbaar zijn.
- Het moet betaalbaar zijn voor de gewone Nederlander.
We gaan gebruik maken van dit ontwerp voor een waterkrachtcentrale: http://www.re-energy.ca/docs/hydroelectric-generator-cp.pdf
Bij voorbaat dank,
Groet Robin en Kaj
-
Hoi Kaj en Robin,
Leuk dat jullie je PWS over een waterkrachtcentrale willen houden. Uiteraard zijn er op de TU Delft studenten/professoren aanwezig die veel verstand hebben van dit soort bouwwerken. Echter moeten we bij het begin beginnen. Waarom willen jullie een waterkrachtcentrale zelf bouwen? Met welk doel? Wat ga je onderzoeken? Kortom ik moet eerst weten wat de structuur van jullie pws is. Wat is jullie hoofdvraag en wat zijn de daarbij behorende deelvragen? Pas als dit bekend is, kunnen we stappen zetten in het oplossen van die vragen en als het nodig is een model maken om praktijk proeven mogelijk te maken.
Laat me weten wanneer jullie dit al af hebben of wanneer jullie hier vragen over hebben!
Groetjes,
Joris Kersten
-
Hoi Robin en Kaj,
Zo te zien hebben jullie al een heel eind nagedacht over de achtergrond van jullie project en de hoofd en deelvragen. Jullie hebben zelfs een begin gemaakt met een programma van eisen. Echter is het goed om dat nog een beetje verder uit te werken. Een programma van eisen moet namelijk bestaan uit eisen/restricties die meetbaar zijn. In jullie geval is een van de eisen: een zo goed mogelijk rendement. Maar de vraag is hoe test je dat? Kortom jullie moeten je eisen SMART maken.
De volgende stap zou zijn dat je een lijst gaat maken van potentieel ontwerpen voor een centrale. Dit bekent dus dat jullie een aantal (bijv 3) voorbeelden van ontwerpen gaan zoeken. Het voorbeeld dat jullie geven is er 1 van. Deze ontwerpen ga je vervolgen theoretisch testen op de SMART criteria die jullie in je PvE hebben staan. Het winnende model kun je dan in een prototype gaan uitwerken.
Ik hoop dat ik jullie hier wat verder mee heb geholpen. Als jullie vragen hebben over het SMART maken van je eisen, dan kun je die hier gewoon stellen en kan ik je daarmee helpen.
Groetjes,
Joris