PWS: Rotorschip/Magnuskracht
-
Hallo,
Als onderwerp voor mijn PWS hebt ik een rotorschip gekozen.
Dit schip maakt gebruik van de magnuskracht om vooruit te komen.
Ik wil onderzoeken welke factoren (windsnelheid, hoeksnelheid van de rotor) van invloed zijn op de grootte van de magnuskracht.Ik kan niet zoveel informatie vinden op internet en vroeg me af of jullie misschien kunnen helpen.
Zo heb ik wel ergens deze formule voor de magnuskracht gevonden, maar ik weet niet of dit de goede is.
Fm=S(wxv)
Hierin geldt volgens mij Fm = magnuskracht, w=hoeksnelheid en v = (wind)snelheid.
Weten jullie of dit klopt en waar de andere letters voor staan?Ook wil ik graag een klein model bouwen.
Hebben jullie misschien een idee hoe ik zo'n rotor zou kunnen maken?Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Alvast bedankt,
Rick
-
Beste Rick,
Origineel onderwerp heb je gekozen. Ik heb ook even zitten speuren op internet naar informatie en in het engels vond ik wel nuttige informatie over het magnus effect. http://en.wikipedia.org/wiki/Magnus_effect. Die formule die je hebt gevonden staat ook op wikipedia, maar hij is een stukje ingewikkelder dan dat ie in eerste instantie overkomt. w is inderdaad die hoeksnelheid en v de snelheid van de wind en het zijn beide vectoren(beide hebben grootte en een richting). Die x daartussen staat voor het cross product en geeft als resultaat weer een vector. Heb jij al les gehad in vectoren en hoe je daarmee rekent? Ik hoor graag van je!
Groeten Thijs
-
Beste Thijs,
Bedankt voor de snelle reactie.
Ik heb vandaag even met mijn lerares naar vectoren en het crossproduct gekeken. Ik snap nu wel welke richting de vector moet hebben. Om de grootte te bereken heb ik begrepen dat ik w gewoon kan vermenigvuldigen met v, omdat de vectoren loodrecht op elkaar staan en je dus niet met verschillen componenten te maken hebt. Begrijp ik dit goed?
Ik heb ook nog een vraag over het maken van een model van de boot. Weet u of het materiaal van waaruit de rotor bestaat van belang is op de grootte van de kracht en wat zou dan een goed materiaal zijn?
Groeten Rick
-
Hey Rick,
Het klopt dat in het geval van haakse vectoren de grootte van het kruisproduct een gewone vermenigvuldiging is. Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met 'verschillende componenten', maar als je de definitie van het crossproduct opzoekt weet je meteen waarom de grootte een gewone vermenigvuldiging is.
Wat betreft het materiaal van de rotor, als je de 3 variabelen in de formule bekijkt, zie je daar ergens een afhankelijkheid die iets met materiaal te maken heeft? Als je informatie zoekt op: magnus effect cylinder; vind je wel nuttige informatie.
Ik hoop je hiermee weer een beetje op weg te hebben geholpen!
Groeten Thijs