PWS: Archimedes - over drijvende lichamen
-
Hallo,
Wij hebben als onderwerp voor ons profielwerkstuk Archimedes - over drijvende lichamen gekozen. Het gaat dan om de 10 proposities uit zijn tweede boek, waarin de evenwichtsstanden van rechte segmenten van paraboloïden centraal staan. Wij willen deze proposities onder andere bewijzen. Op de site van de TU Delft zagen wij dat dit een behandeld onderwerp is in de Maritieme Techniek. Onze vraag nu was, of er mogelijk iemand (student/professor) op de TU Delft is die verstand heeft van dit onderwerp en welwillend is ons het een en ander uit te leggen. Het zou ook leuk zijn als wij een practicum bij jullie konden doen.
Alvast bedankt,
Met vriendelijke groeten,
Tessa en Graciëlla
-
Hey Tessa en Graciella,
Wat een mooi PWS onderwerp. Het klopt inderdaad dat er bij Maritieme techniek veel met de wet van Archimedes wordt gewerkt, om ervoor te zorgen dat boten stabiel blijven drijven. Ik denk ook dat het mogelijk is een proefje hier mee te doen, maar dan zul je duidelijk voor ogen moeten hebben wat je wil bereiken. Als je wil laten zien dat parabloiden stabiel kunnen blijven drijven, zou je heel goed zelf een proefje kunnen verzinnen. De uitdaging zit dan in proberen te berekenen/voorspellen hoe het object dan gaat drijven. Ik raad jullie nu aan goed internet en bibliotheek af te zoeken naar informatie. Als jullie dan specifieke vragen hebben, dan help ik jullie graag verder en kan ik jullie ook eventueel in contact brengen met mensen op de TU. Succes!
Groeten Thijs
-
Hoi Thijs,
Wat leuk dat we op de TU een practicum mogen doen.
We willen vooral onderzoek doen naar de stabiliteit van drijvende paraboloïdes. Daarnaast willen we ook kijken naar "de wet van Archimedes" over de verplaatste vloeistof. Voor de stabiliteit zouden we naast de paraboloïdes ook onderzoek practica willen doen met (model)schepen en andere drijvene vormen. We willen dan proeven doen met verschillende grotes en zwaartes en kijken wat het verschil in stabiliteit is.Klopt het dat er op de TU Delft een grote waterbak is, om practica in te doen?
En is er ook materiaal aanwezig, zoals paraboloïdes en schepen die we kunnen gebruiken?We zouden graag snel een keer een afspraak maken om langs te komen.
Alvast heel erg bedankt!
Groetjes,
Graciëlla en Tessa.
-
Hey Graciëlla en Tessa,
Voor stabiliteitsproeven van schepen is er geen standaard opstelling aanwezig op de TU. Er is wel een grote waterbak aanwezig, dus als jullie mij een documentje kunnen sturen met een gedetailleerde uitleg wat jullie precies willen doen, onderbouwt met de nodige theorie, kan ik contact opnemen met de begeleiders van de 'waterbak' en uitzoeken of jullie proef op de TU te doen is. Denken jullie een documentje voor mij op te kunnen stellen?
Groeten Thijs