Onwerpen van een klein speedbootje
-
Hey Thijs,
Heel erg bedankt voor je antwoord. Maar waar ik juist tegenaan liep is dat ik bijna geen literaire bronnen kan vinden voor de eerste deelvraag. Weet jij misschien een goede bron te vinden?
Jarno
-
Hey Jarno en Sanne,
Wat een mooi onderzoek en wat een goede vragen hebben jullie al opgesteld. Om de vragen te kunnen beantwoorden, zullen jullie literatuuronderzoek moeten doen, op internet of in de bibliotheek. Als jullie proefjes moeten doen, dan kan ik jullie helpen met de eerste deelvraag, want op 14 oktober as zal er een workshop Sleeptank plaatsvinden. Hier zullen jullie proefjes kunnen doen met verschillende rompen om uit te vinden welke de minste weerstand zal ondervinden. Voor jullie ontwerp deel raad ik jullie aan het Stappenplan op deze website te bekijken om te zien hoe een ontwerp het best tot stand kan komen. Heb ik jullie hiermee een stapje verder geholpen?
Groeten Thijs
-
Hoi Thijs,
Waar ik vooral naar op zoek ben is informatie over verschillende vormen. Hoe de boot dan op het water ligt, wendbaarheid, stabiliteit van een bepaalde vorm of hoe reageert het op golven?. Moeten een v-romp of juist een platbodem?
Dus zeg maar verschillende vormen op een rijtje met de kenmerken ervan, dat we de goede romp kunnen ontwerpen aan de hand van of meerdere voorbeelden. Want me als we alleen naar de weerstand kijken komen we wel al op weg maar lang niet ver genoeg.Groetjes Jarno
-
Hey Jarno,
Gewoon ouderwets googlen op termen als scheepsweerstand e.d. levert vaak al wat informatie op. Ben je al wikipedia geweest? Zie link: http://nl.wikipedia.org/wiki/Scheepsweerstand. Is dit een stap in de goede richting?
Groeten Thijs
-
Hey Jarno,
Wat jij wil, sluit heel goed aan bij wat er bij de workshop onderzocht wordt. Ik raad je dus aan deelname hieraan te overwegen. Heb je de beschrijving van de workshop al bekeken?
Groeten Thijs
-
Hey Thijs,
We hebben besloten ons in te schrijven voor de workshop. We hebben alleen een vraagje, we willen graag twee van onze eigen ontwerpen testen in de sleeptank. Die willen we dan graag hier op school al maken van polyethyleen. Is het mogelijk om dat te doen die dag? En zo ja, wat moeten de afmetingen/schaal van het bootje zijn?
Groetjes Sanne en Jarno
-
Hola Thijs,
Ik heb even een vraagje over het Eulergetal?
Dit getal kwam in de presentatie van de workshop voor, maar op internet kan ik alleen de formule ervan vinden. Ik wil graag meer weten over dit getal. Kun jij het uitleggen of heb jij daar informatie over?Groetjes Sanne
-
Hey Sanne en Jarno,
Antwoorden op jullie vragen heb ik in een email naar jullie gestuurd. Het is dus mogelijk je eigen rompjes te maken, als deze aan de juiste voorwaarden voldoen. Niet groter dan 1,5 bij 1,5 meter en een diepgang kleiner dan 15 cm. De maximale weerstand mag niet meer dan 30 Newton zijn, omdat anders de apparatuur stuk kan gaan.
Groeten Thijs
-
Sorry voor mijn late reactie, maar ik heb er idd wat aan.
thanks thijs :) -
Hey Sanne,
Op de volgende site wordt in het engels uitgelegd wat het Euler-getal precies voorstelt:
http://www.engineeringtoolbox.com/euler-number-d_579.htmlHet is dus een dimensieloos getal, dat kan worden gezien als de verhouding tussen drukkrachten en inertia krachten (versnellingskrachten van Newton). Dit getal wordt gebruikt als er een verschil in druk tussen twee punten is. Heb ik je hiermee een stukje vooruit geholpen?
Groeten Thijs