PWS over dijken
-
Wij zijn bezig met een PWS over dijken en duinen, ik doe het natuurkundige deel en de ander het biologische deel, daarbij hebben we de volgende hoofd- en deelvragen:
Hoofdvraag:
Welk verband is er tussen de begroeiing/beplanting op een dijk en de kracht die er door het water op kan worden uitgeoefend zonder dat hij doorbreekt.
Deelvragen:
-
Welke krachten werken er door water en wind op de dijk?
-
Op Welke manieren wordt de stevigheid vergroot door begroeiing?
-
Welke eisen worden gesteld aan een dijk en wat wordt verstaan onder een superstorm?
-
Welke soort begroeiing functioneert het beste?
Werkwijze:
De bedoeling is om, liefst in het echt, zelf een model te maken van een dijk en dit model gebruiken om wat dingen te testen omtrent de begroeiing op een dijk en het effect ervan.
Is er bij de TU een mogelijkheid om dit te doen, of is het niet uitvoerbaar in een bassin? Ik hoop er van te horen.
Groeten, Jos Hendrikse
-
-
Beste Jos,
als ik jouw onderzoek zo een beetje bekijk, dan mis ik één heel belangrijk onderdeel in de theorie. Dit zijn de zogeheten bezwijkmechanismen. De onderstaande site geeft daar wel een aardig overzicht in.
http://www.enwinfo.nl/asp/content.asp?DocumentID=4
Nu is het natuurlijk logisch dat de begroeiing bij het ene bezijkmechanisme wel werkt, maar bij een andere in z'n geheel niet.
Voordat je je praktijk gedeelte gaat doen, zou ik dus kijken welke bezwijkmechanismen er optreden bij jouw dijk. Nu denk ik dat dit onderzoek dus prima te doen is, maar dat je eerst moet kijken wat je precies wilt onderzoeken in de praktijk en hoe de opstelling eruit moet zien. Als je dat hebt, dan hoor ik het graag en kan ik kijken of er hier in het laboratorium iets mogelijk is.
met vriendelijke groet,
Joost Willems