Bouw Deltawerken
-
Hoi,
Mijn vriendin en ik moeten een grote praktische opdracht maken over een onderwerp in de buurt. Wij hebben de deltaewrken gekozen. Het is de bedoeling dat je daar een verslag van maakt, maar we willen er ook een praktisch deel van maken. Mijn vraag was dus of er iemand suggesties heeft over praktische opdrachten bij de Deltawerken. Zelf dachten we aan het na te bouwen. Heeft iemand mogelijkheden of idëeen? Graag horen wij ervan!
-
beste Maartje,
er zijn best wat voorbeelden te bedenken. Het leukst is uiteraard als het aansluit bij de rest van de PO. Wat gaan jullie precies over de deltawerken schrijven?
Je zou zelf een afsluiting na kunnen bootsen of de stabiliteit van een dijk testen.
Laat maar even weten welke richting jullie met jullie PO op gaan.
met vriendelijke groet,
Joost -
beste Maartje,
een bouwwerk na te bouwen kost veel tijd, houd daar rekening mee. Ik zou dus ook zeggen, kies een bouwwerk uit dat je op schaal na wilt bouwen en ga die maken, doe dus vooral niet alles.
Bedenk vervolgens ook heel goed wat je eruit wilt gaan halen. Wil je het alleen voor een presentatie dat het er leuk uitziet, of wil je dat het ook nog een functie heeft.
De stabiliteit van een dijk testen is niet zo makkelijk op schaal te doen bedenk ik me eigenlijk net, aangezien je verschillende faalmechanismen hebt en deze zijn lastig op schaal te onderzoeken.
Wat bijvoorbeeld wel kan is in het klein de demonstreren wat er in 1953 gebeurd is en waarom onder andere de oosterscheldekering dit tegenwoordig tegenhoudt. Dit is een relatief makkelijk te bouwen systeem met een schuif die naar beneden komt. En dan de uitleg waarom voor dit systeem is gekozen en niet voor een permanente afsluiting zoals de brouwersdam.
kunnen jullie hier iets mee?
met vriendelijke groet,
Joost -
Beste Joost,
Wat fijn dat u zo snel reageert! Bij onze PO beschrijven we vooral hoe de Deltawerken gebouwd zijn, de reden voor de bouw en wat voor effect het heeft gehad. Alleen willen we dus op de bouw verder in. Door het na te bouwen. Of de stabiliteit van de dijken, waar u het over had. Alleen vinden we het moeilijk hoe we moeten beginnen en om een opzet te maken. Wel hebben we al een materiaal van een vriendin van mij doorgekregen, die studeert op de TU Delft, wat je het beste kan gebruiken. Dat is foamboard. We hebben ook nog geen ervaring met zulke opdrachten, we willen het zo goed mogelijk nabootsen, omdat er een belangrijk punt aan vast zit.
Vriendelijke groeten,
Maartje -
Beste Joost,
We zijn nu een plan aan het uitzetten, maar het is heel moeilijk. Het idee vinden we leuk, de watersnoodramp nabootsen, maar we weten niet zo goed hoe. We hebben nog twee weken de tijd, dus we zijn nu van plan een opzet te gaan maken. We gaan eerst eens brainstormen, zou ik misschien u email-adres mogen? Of doet u dat liever niet?
Vriendelijke groetjes,
Maartje -
beste Maartje,
op het forum reageer ik waarschijnlijk sneller dan op een mailtje, denk dus dat het makkelijker is om het zo te doen. Mocht je bestanden willen sturen, dat ik ernaar kan kijken, kan dat wel beter via de mail.
Het blijft natuurlijk altijd een schaalmodel dat je bouwt. Twee weken is kort de tijd, dus ik zou het zo simpel mogelijk houden.
succes en als jullie vragen hebben, zie ik ze wel op het forum verschijnen.
met vriendelijke groet,
Joost