De ''ideale'' deodorant
-
Goedemorgen! We zijn drie leerlingen van Het Lyceum Vos in Vlaardingen en onze hoofdvraag voor onze PWS luidt: Is het mogelijk om een ideale deodorant te ontwikkelen?
Deelvragen:
- Welke factoren hebben invloed op de werking van deodorant?
Subdeelvragen:
- Hoe beinvloedt temperatuur de werking van deodorant?
- Hoe beinvloedt de pH de werking van deodorant?
- Welke overige factoren kunnen de werking van deodorant beinvloeden?
Om een conclusie te trekken over welke samenstelling de ideale deodorant heeft, moeten we naar verschillende soorten deo's kijken: met chemicalen ( aluminium bijvoorbeeld) en natuurlijke varianten.
We hebben bedacht om zelf twee type deodoranten te ontwikkelen en daarvan vervolgens de effectiviteit te vergelijken. Voor deze stap hebben we zelf al proeven gevonden.
We zitten vast bij het practicum gedeelte: We zouden zweetbacterien moeten verzamelen en onder verschillende omstandigheden analyseren om conclusies te kunnen trekken voor onze deelvragen.
Kunt u ons alsjeblieft helpen? We zouden het enorm waarderen en we staan natuurlijk open voor andere opties.Met vriendelijke groet,
Melanie Anton, Emma ten Hout en Alae Attahiri - Welke factoren hebben invloed op de werking van deodorant?
-
Hey mel_pws,
Super interessant onderwerp en goed dat jullie al zulke duidelijke deelvragen hebben bedacht! Wij kunnen op de TU Delft helaas niet dit soort practica aanbieden maar ik zou natuurlijk wel met jullie mee kunnen denken. Daarvoor vraag ik me af welke verschillende soorten omstandigheden jullie willen analyseren en hoe jullie deze willen analyseren (bv met welk apparaten of methodes etc etc). Op basis daarvan kunnen we kijken hoe jullie dit aan kunnen pakken!!Ik hoor het graag, als jullie tussendoor nog vragen hebben kunnen jullie die uiteraard hier op het forum weer stellen :)
Met vriendelijke groet,
Demi -
Demi Schrauwen
Dankjewel voor het reageren en je tips!
We zijn bezig vandaag met het maken van de proefopstellingen. Tot nu toe hebben we eentje bedacht en we zijn benieuwd naar uw mening daarover!De eerste sluit aan bij de deelvraag: Hoe beinvloedtde pH cvan deodorant de bacteriegroei die zweetgeur veroorzaakt?
We gaan deodoranten opstellen met verschillende ph-waarden:
-
de basis deodorant: 50 ml alcohol ( 70% ethanol) mengen met 50 ml gedistellieerd water en 1 gram maizena ( verdikkingsmiddel)
-
de zure deo: dezelfde recept, maar we gaan citroesap of een midel citroenzuuroplossing toevoegen
-
de basische deo: dezelfde recept, maar we gaan baking soda toevoegen
De tweede stap is om die bacterien te verzamelen: wrijven met een steriele wattenstaafje ( eerst natgemaakt met een druppel gedestileerd water) en voor de transport zet je de wattenstaafje in een ziploc zakje
De derde stap is het besmetten van de agarplaten: wijven van de watetnstaafjes gelijkamtig over die agarplaten
De vierde stap: de verschillende deo's onderdompelen in filtreerpapier en dan die papier perforeien zodat het past in het agarplaat.
De vijfde stap is het laten broeden: na 48 uur op een constante temperatuur van 37 graden Celsius.
We hadden vandaag niet de mogelijkheid gehad om te vragen als we op onze school kunnen die agarplaten te broeden.
Dankjewel voor het lezen!
-
-
Hey mel_pws,
wat goed dat jullie al zo ver zijn gekomen!
In mijn ogen ziet dit er al goed uit! Er zijn een paar dingetjes waar je even goed op moet letten.
Voor stap 1: Meet de pH van jullie gemaakte deo (dit kan met simpele pH strips). Zo kan je uiteindelijk harde cijfers gebruiken in het trekken van je conclusie.
Voor stap 2: kijk of het lukt om een steriel ziploc bag te vinden! Het zou zonde zijn als je alles steriel doet en het besmet raakt tijdens opslag/ transport!
Stap 3 en 4: Vooral hier is het van belang dat er steriel bij een vlam bij wordt gewerkt! De derde stap is prima maar zorg ervoor dat je 1 wattenstaafje per plaat gebruikt, want anders kan het zijn dat bij het strijken van de laatste plaat de bacterien al grotendeels van het wattenstaafje af zijn. Pak uiteraard altijd het bacterie monster van dezelfde regio om onderlinge variabelen te minimaliseren! Wat stap 4 betreft: als jullie deodorant vloeibaar is zouden jullie het door het vloeibare agar medium heen kunnen doen voordat het in de petrischaaltjes stolt (spreek even af met je school of jullie dit mogen doen, deze vloeibare agar is heel heet en kan gemene brandwonden opleveren). Ik ben namelijk bang dat de deodorant-filterpapiertjes niet op de agarplaat blijven liggen als jullie de agarplaten ondersteboven incuberen (dit moet altijd ondersteboven in verband met condens). Je zou ook druppels van de deodorant op de plaat kunnen laten vallen, laat dit dan even intrekken voordat je de platen ondersteboven incubeert (en omcirkel deze druppels dan natuurlijk wel even op de plaat). En als laatste het broeden: super dat jullie op 37 graden zijn gekomen, dat is een passende temperatuur!Als allerlaatste nog 1 tip: bouw altijd een controle in. Bijvoorbeeld een plaat waarbij alle stappen hetzelfde zijn gedaan, maar dan zonder enige vorm van deodorant. Als daar groei op te zien is kan je namelijk bewijzen dat jullie experimentele stappen correct waren. Als daar geen groei is moeten jullie even nagaan of je wel bacterien hebt opgepakt met het wattenstaafje. Dan kan je veel beter onderbouwde conclusies trekken over je andere experimentele platen en desnoods terug naar de tekentafel!
Ik hoop dat jullie zo weer verder kunnen! Ik ben erg benieuwd naar jullie onderzoek, want het ziet er goed doordacht uit!
Met vriendelijke groet,
Demi
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Registreren Login