PWS Energieomzetting vliegtuigen
-
Beste student, ik ben bezig met mijn profielwerkstuk dat gaat over vliegtuigen. Ik zou graag feedback willen over ons idee en aanpak, maar ook een antwoord of reactie op de vragen en problemen die voort zijn gekomen uit mijn onderzoek en proces.
Het idee:
Een vliegtuig landt op de landingsbaan en activeert een soort haak bij zijn voorwiel. Hij raakt met die haak aan zijn voorwiel het elastiek dat aan het begin van de landingsbaan ligt. Door het gedrag van het elastiek remt het vliegtuig af en rekt het elastiek uit. Wanneer het vliegtuig tot stilstand komt wordt het elastiek op zijn plek vastgehouden. De energie die het vliegtuig gebruikte om af te remmen heeft hij in het elastiek gestopt, je slaat dus de energie die het vliegtuig nodig heeft om af te remmen in het elastiek. Wanneer een ander vliegtuig gaat opstijgen, rijdt deze de landingsbaan op en wordt het uitgerekte elastiek vastgemaakt aan het voorwiel van het vliegtuig dat wil opstijgen. Het elastiek wordt losgelaten en versnelt het vliegtuig. Als nodig geeft het vliegtuig extra vermogen, maar in theorie is dit maar een klein deel van de oorspronkelijk benodigde energie.We willen kijken of deze toepassing mogelijk is, en dit doen we door zowel een fysiek als theoretisch model te maken van de situatie. Door te meten met welke snelheid het vliegtuig in het elastiek gaat, ten opzichte van de snelheid waarmee het vliegtuig het elastiek weer uitkomt, kunnen we berekenen wat het rendement is van de energieomzetting, en bepalen we dus of dit een duurzaam alternatief is. Natuurlijk kijken we ook of het in de praktijk mogelijk, en veilig is.
Vragen/Problemen:
Bestaat er een elastiek of een materiaal met dezelfde eigenschappen die deze mate van gewicht en energie kan dragen?
Hoe kun je een veranderende veerconstante modelleren (in 'coach 7') en moet je dan rekening houden met bepaalde formules of afwijkingen/verliezen van energie?
Verder nog feedback over het idee van het profielwerkstuk?Met vriendelijke groet,
Marijn -
Hallo @MarijnBoi3980 ,
Jullie zouden je kunnen verdiepen op de landingsprocedure van straaljagers op een aircraft carrier. Hier gebruiken ze zo een elastiek om af te remmen. Ze gebruiken overigens niet het elastiek om kinetische energei/kracht vast te houden en die bij take-off weer te gebruiken. Een aantal puntne die ik je wil mee geven voor je verder gaat zijn de volgende:
Als je wat onderzoek doet hoe vliegtuigen landen zal je zien dat het voorwiel van het landingsstel niet geschikt is voor de manier van afremmen. Dit komt door de kracht erop, het moment wat je dan krijgt en ook de hoek waarmee een vliegtuig land.
Als je een elastiek onder spanning zet en het vliegtuig komt tot stilstand moet een een heel sterk mechanische tool zijn die die elastiek onder die spanning kan houden. De gehele tijd dat dit elastiek onder spanning staat is het ontzetten gevaarlijk, voor alles in de buurt (inclusief de vliegtuigen).
Het vliegtuig moet bij stijgen genoeg vaart maken en daarmee ook genoeg kracht (voorstuwing) hebben om in de lucht te blijven als de veerenergie wegvalt.Ik zou je vooral verdiepen in hoe stijgen en dalen op een aircraft carrier werkt (extreem korte landings- en opstijgbanen).
Groeten,
Wick