pws glider
-
beste student, ik ben bezig met het bouwen van een glider met mijn profielwerkstuk opdracht. hier een aantal vragen: Welke materialen zijn geschikt en blijven stabiel met luchtweerstand zonder te breken. Wat zijn veelgemaakte fouten in de constructie van een modelvliegtuig?
Hoe zorg je ervoor dat het zwaartepunt op de juiste plek ligt? en tot slotte Welke basisberekeningen worden gebruikt bij het ontwerpen van een vliegtuig? alvast bedankt voor uw reactie!mvg,
Douwe Kromkamp
-
Hoi @Douwe-1 ,
Leuke opdracht! Als je een glider bouwt is een heel belangrijk deel natuurlijk de materiaal keuze. Je moet diverse krachten kunnen weerstaan, maar ook de weer condities. Het is belangrijk dat je materiaal een lange tijd mee kan en er indien kleine schade is het nog steeds bruikbaar is en je het kan repareren. Om te kijken wat voor een materialen geschikt zijn zou ik een overzicht maken wat voor materialen worden gebruikt bij de volgende vliegattributen; Paragliders, fixed wing drones, trapezium gliders en sport vliegtuigjes. De grote commerciele luchtvaart gebruik veel sterkere materialen aangezien er veel meer massa wordt vervoerd. Je kan ook rekening houden met de natuurkunde wet; moment = kracht x afstand. Hiermee kan je inzien dat materiaal op grote afstand minder krachten wil vangen omdat je anders veel last kan krijgen van buig- en torsie (draai) krachten.
Er is in de luchtvaart maar weinig ruimte voor fouten, elke fout kan catastrofaal zijn. Toch zie je bij model vliegtuigen vaak fouten in verkeerde aannamens over parameters die in computer programma's zijn doorberekend. Iets waar jij bijvoorbeeld over na zou moeten denken is;
Hoe beïnvloed regen de werking van de aerodynamica rond me vleugel?
Hoe beïnvloed temperatuur de eigenschappen van me materiaal?
Hoe reageert me model op turbulentie?Om je zwaartepunt te bepalen heb je een aantal formules die je online kan vinden. Belangrijk is je moment coëfficiënt en waar die je wil hebben. Probeer hier wat over op te zoeken en te kijken of hij stabiliseerd als je voor of achter je zwaarte punt zit.
Groeten,
Wick