Luchtweerstand bij auto's
-
Hallo,
Voor mijn pws kijk ik naar de luchtweerstand bij auto's. Hiervoor zou ik willen weten wat de invloed van vorm, frontaal oppervlak en de oppervlakte structuur is op luchtweerstand. Mijn gevoel zegt, dat om dit te meten een windtunnel noodzakelijk is.Wat rade jullie aan voor het meten van de invloed van vorm, frontaal oppervlak en oppervlaktestructuur op de luchtweerstand?
Vriendelijke groet,
Ruben Kuijten
Roncalli SG 6vwo -
Hallo @rubenkuijten,
Aerodynamica is een leuk onderwerp. Ik zou eerst een stuk theorie behandelen om meer te leren over luchtstromen en hoe die voor weerstand en downforce kunnen zorgen. Uiteindelijk zou je een praktisch deel willen doen en dat kan toevallig bij ons in zekere maten. Wij bieden een workshop aan "Vleugelprofielen" waarbij ik een stuk aerodynamica theorie behandel en daarna een praktisch deel behandel in de zelfgemaakte windtunnel. Hierin kunnen we een model spoiler plaatsen met een "DRS" open en dicht en metingen aflezen die het verschil laten zien. Dit is een stukje dynamische aerodynamica die je zou kunnen verwerken in je PWS. Schrijf je in voor de workshop om dit te komen testen. Je zou zelf ook wat modellen kunnen 3D printen volgens een handleiding en een afspraak met mij maken om langs te komen en deze te testen. Laat even weten wat je voorkeur is.
Onder het kopje workshops, vleugelprofielen, kan je je inschrijven voor een datum.Groeten,
Wick Goelst