Forum
    • Categorieën
    • Recent
    • Populair
    • Gebruikers
    • Groepen
    • Zoeken
    • Registeren
    • Login

    Gebruik windtunnel PWS

    Raketten, vliegtuigen & aerodynamica
    2
    6
    49
    Meer berichten laden...
    • Oudste berichten bovenaan
    • Meest recente berichten bovenaan
    • Meeste stemmen
    Reageren
    • Reageren als onderwerp
    Aanmelden om te reageren
    Dit onderwerp is verwijderd. Alleen gebruikers met beheerrechten op onderwerpniveau kunnen dit inzien.
    • H
      Hugo Haitsma
      voor het laatst aangepast door

      Hallo,

      Ik ben Hugo Haitsma van het Dalton College en ik zit nu in 5 havo. Voor mijn PWS wil ik de aerodynamica berekenen van een ski-racepak. Mijn onderzoeksvraag is: “Hoeveel sneller is een alpineskiër met een racepak vergeleken met reguliere skikleding?” Voor het praktische deel van mijn PWS wil ik graag testen hoe groot het verschil in luchtweerstand is tussen skiën met een racepak en met gewone skikleding. Hiervoor lijkt een windtunneltest mij de meest geschikte methode. Ik wilde vragen of het mogelijk is om een windtunnel te gebruiken voor mijn PWS.

      Vriendelijke groet Hugo Haitsma,
      Dalton College 5havo

      W 1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
      • W
        Wick Goelst PWS TU Delft admin @Hugo Haitsma
        voor het laatst aangepast door

        Halllo @Hugo-Haitsma,

        Leuk onderwerp en interessant om over deze aerodynamica na te denken. Het grootste verschil tussen bij pakken is het aantal plooien waar lucht kan blijven hangen en de luchtstroom wordt afgeremd en dus weerstand ontwikkeld. Om dit te testen in de windtunnel is lastig. Je zou dan om heel kleine schaal een soort persoon moeten 3d printen die glad is (ski-racepak) en een persoon die normale skikleren simuleert en veel grover is. Dit is eventueel wel mogelijk om in de windtunnel te testen maar waar het op neer komt in kijken wat het effect van een glad gestroomlijnd oppervlak scheelt van een ruw figuur.

        Dit experiment zouden we eventueel kunnen bekijken, dan plannen we een datum dat jullie langs kunnen komen.

        Groeten,
        Wick Goelst

        H 1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
        • H
          Hugo Haitsma @Wick Goelst
          voor het laatst aangepast door

          wick Goelst

          Hallo Wick,

          Heel erg bedankt voor uw reactie en het meedenken! Het klinkt als een interessant idee om met een 3D-geprint model te werken. Toch zou ik graag toelichten dat mijn voorkeur uitgaat naar een test waarbij ik zelf in de windtunnel kan staan, zowel met racepak als met gewone skikleding.

          De reden hiervoor is dat mijn profielwerkstuk specifiek gaat over het verschil in luchtweerstand tussen een racepak en reguliere skikleding bij een alpineskiër. Ik denk dat een echte test met een persoon het meest direct aansluit bij mijn onderzoeksvraag en de resultaten ook realistischer maakt.

          Natuurlijk begrijp ik dat er veiligheidsregels en praktische beperkingen zijn. Mocht het echt niet mogelijk zijn om zelf in de windtunnel te staan, dan denk ik graag mee over een alternatief. Maar ik wilde dit wel graag aangeven, omdat dit voor mijn PWS de meest waardevolle opzet zou zijn.

          Zou u kunnen aangeven of er toch mogelijkheden zijn om dit met een echte proefpersoon uit te voeren?

          Alvast bedankt voor uw tijd en moeite!

          Met vriendelijke groet,
          Hugo Haitsma

          W 1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
          • W
            Wick Goelst PWS TU Delft admin @Hugo Haitsma
            voor het laatst aangepast door

            Hallo @Hugo-Haitsma,

            Ik moet je helaas teleurstellen. Het is niet mogelijk om via de TU Delft (of andere organisaties die ik ken) om in een windtunnel te staan als mens en metingen te doen. Je zou eventueel contact op kunnen nemen met ski bedrijven om uit te vinden hoe zij hiermee omgaan. Het enige wat ik mij kan bedenken is om in een snowworld een bepaalde helling af te gaan met precies dezelfde omstandig heden en het verschil in gewonnen snelheid te meten. Je kan hiermee eventueel een rekensom maken.

            Groeten,
            Wick Goelst

            H 1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
            • H
              Hugo Haitsma @Wick Goelst
              voor het laatst aangepast door

              wick Goelst

              Beste Wick,

              Bedankt voor uw uitleg, ik begrijp het goed. Zou het wellicht mogelijk zijn om een paspop te gebruiken, die dan de skikleding en het racepak draagt? Op die manier stelt de paspop een mens voor en kunnen we de metingen toch uitvoeren alsof er een skiër in de windtunnel staat.

              Met vriendelijke groet,
              Hugo Haitsma

              W 1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
              • W
                Wick Goelst PWS TU Delft admin @Hugo Haitsma
                voor het laatst aangepast door

                @Hugo-Haitsma

                Helaas niet, windtunnels zijn vaak gebouwd voor schaalmodellen. Test secties variëren van 15 bij 15 cm tot 100 bij 100 cm maar zelden veel groter. Grotere windtunnels (wetenschapelijke windtunnels) kosten enorm veel geld en energie en zijn helaas ook buiten jullie gebruik om te testen.

                1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
                • First post
                  Last post
                Copyright © 2016 NodeBB Forums | Contributors