PWS Dopamine
-
Hoi,
Ik en een vriendin van mij wilden ons PWS doen over dopamine. Wij willen hierbij ook een proef doen maar weten niet goed hoe wij dit het beste kunnen aanpakken. We vroegen ons af of er een manier is om het dopaminegehalte in het lichaam te meten. Wij hadden online gelezen over een ligand die alleen aan dopamine kan hechten om daarna daar aan te kunnen meten, maar weten niet of dit haalbaar is?
-
Hoi @Ebru
Allereerst excuus voor de late reactie, de vakantiemodus moet langzaam even uit.
Wat leuk dat jullie voor je PWS kijken naar dopamine! Het meten van dopamine in het lichaam is erg lastig, want de technologie is nog niet super ver. Dopamine is een neurotransmitter. Vaak wordt het gehalte aan neurotransmitters gemeten aan de hand van PET scans. Hierbij wordt er een stofje geinjecteerd (een radiotracer) waardoor verschillende componenten van het dopaminesysteem in de hersenen kan worden gelabeld, denk hierbij aan receptoren, transporters, specifieke enzymen voor dopamine etc. Die radiotracer is dan dus het ligand wat je online al had gevonden.
Dopamine is ookwel hormoon wat voorkomt in het lichaam buiten de hersenen. De hormonen worden snel afgebroken, daarom worden vaak de afbraakproducten van dopamine gemeten. Dit kan je dan via bloed- of urine onderzoek achterhalen.
Het is alleen niet haalbaar om dit soort proefjes zelf uit te voeren als je geen toegang hebt tot die radiotracer stofjes, de PET-scan of een labmederwerker die het bloed/ urine kan testen...Hier het artikel waar je het nog even terug kan lezen: PET evaluation of the dopamine system of the human brain door N D Volkow 1, J S Fowler, S J Gatley, J Logan, G J Wang, Y S Ding, S Dewey.
Ik hoop dat je zo iets meer informatie hebt om verder te gaan.
Mocht je nog vragen hebben hoor ik het graag!Groetjes,
Demi