Plastic afbreken
-
Voor mijn PWS zoek ik uit hoe genetisch gemodificeerde micro-organismes plastic kunnen afbreken. Met dit in gedachte zou ik graag zelf een proefje willen doen waar ik plastic mee af kan breken, het liefst zou ik dit doen op een manier doen die erg op die lijkt waarop plastic in de natuur wordt af gebroken (liefst wel wat sneller) maar op een andere manier is het ook leuk. Ook zou het fijn zijn als er een manier is om plastic af te breken met materialen die je als gewone burger redelijk makkelijk kan krijgen. Ik zou ook graag anders willen weten hoe je het afbreekt als je wel toegang had tot allemaal stoffen.
-
Hoi Nelson,
Excuus voor mijn late reactie. Door mijn tentamens heb ik even niet op het vragenforum gekeken.
Wat leuk dat je je PWS doet naar genetisch gemodificeerde micro-organismen. Het proefje dat je in gedacht hebt past hier ook goed bij. Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan het effect van verschillende parameters op de snelheid waarmee bio-afbreekbaar plastic wordt afgebroken. Je zou dan bijvoorbeeld kunnen spelen met de temperatuur van de omgevingen of de vochtigheid.
Zou je dit interessant vinden? Dan kan ik je namelijk nog wel meer tips geven om dit goed uit te voeren!
Als je dit onderzoek op het lab zou doen zou je kunnen kijken naar het verschil in afbreeksnelheid van genetisch gemodificeerde bacteriën en 'normale' bacteriën.
Ik hoor graag van je!
Groetjes,
Bjorn -
Dit bericht is verwijderd! -
Hallo,
ik zit in V5. Voor mijn profielwerkstuk heb ik gekozen voor het onderwerp bioplastic. Mijn hoofdvraag is: In hoeverre kunnen bioplastics en meelwormen samen bijdragen aan het oplossen van het plasticafvalprobleem?
Voor mijn experiment wil ik meelwormen gebruiken om te onderzoeken hoe zij bijdragen aan het afbreken of opruimen van plastic. Daarnaast zou ik graag een tweede experiment uitvoeren, maar ik weet nog niet precies welk. Zou u mij hierbij kunnen helpen?
-
Hoi @Scuti,
Wat een interessant onderwerp voor je Profielwerkstuk. Het is een erg actueel probleem, dus heel goed dat je er mee bezig bent.
Het is goed om van te voren na te denken over welk plastic je het wilt onderzoeken. Er zijn veel verschillende soorten plastic (PET, PP, Polystryreen) en die worden ook verschillend opgegeten door de meelwormen. Als je kiest voor een soort kan je je onderzoek een stuk specifieker (en dus ook makkelijker te onderzoeken) maken.
Voor het uitvoeren van je experiment zou je kunnen denken aan het meten van het verschil van gewicht voor en na dat de plastic met meelwormen zijn gecombineerd. Dit kan je inzicht geven in hoeveel plastic de meelwormen hebben geconsumeerd.
Voor een tweede experiment zou je kunnen kijken naar de overleving van meelwormen met een plastic dieet of 'normaal' dieet. Ik kan me namelijk voorstellen dat de meelwormen een minder voedzaam dieet binnenkrijgen als ze alleen plastic eten.
Ik hoop dat je hier iets uit kan halen. Laat het vooral weten als je vragen hebt!
Groetjes,
Bjorn