Huis ontwerpen
-
Hallo,
Ik zit in 5 VWO en moet volgende week mijn onderwerp voor mijn profielwerkstuk doorgeven. Nou weet ik wel al dat ik (nadat ik geslaagd ben) iets met Bouwkunde of industrieel ontwerpen wil gaan doen en daarom leek het mij ook leuk om mijn onderwerp hierop aan te passen.
Ik heb al kort overleg gehad met mijn natuurkunde docent alleen wisten we niet zeker welk onderwerp ik goed uit zou kunnen werken. Het lijkt mij in ieder geval heel erg leuk om zelf een huis te ontwerpen (van A tot Z) en dan aan dat huis dingen te berekenen zodat het in het echt ook gebouwd zou kunnen worden. Ik vraag me dan alleen af wat ik precies kan berekenen en of ik daarvoor eventueel bij de TUdelft terecht kan.
Ik hoop dat iemand me kan helpen met deze vragen,
Alvast bedankt! -
Beste joost,
Het gaat inderdaad om het vak natuurkunde. En de dingen hierboven geven me veel goede ideeën dus bedankt alvast. Ik denk ook dat het inderdaad wel leuk (en interressanter is) om een extra eis aan het huis te stellen. Zoals bijvoorbeeld die drijvende factor of het juist op hoge palen te zetten voor een overstroming.
Ik kan nu in ieder geval een goed onderbouwd onderwerp aan mijn docent voorleggen en dat is de eerste stap in de goede richting. Binnenkort moet ik ook de opzet met alle deelonderwerpen inleveren dus dan zullen er in de tussentijd nog wel wat vragen komen. Voor nu zit ik wel even goed,
Dus alvast ontzettend bedankt!
Groetjes,
Leona -
beste Leona,
je kan zeker een huis ontwerpen en dan bepaalde onderdelen van de draagconstructie uitrekenen. Ik weet niet voor welke vakken je het profielwerkstuk doet. Ik denk sowieso natuurkunde zeker?
Als je gaat rekenen, kan je bijvoorbeeld onderdelen van de draagconstructie uitrekenen, van draagbalken of je kan aan de fundering rekenen in de grond. Op die manier kan je zeker wel wat moois doen voor je profielwerkstuk.
Het is een beetje wat je zelf wilt. Ik heb ook wel eens mensen langs zien komen die een drijvend huis hebben ontworpen. Dan kan je ook rekenen aan de stabiliteit en het drijfvermogen.
Als jullie vragen hebben kunnen jullie mij altijd oop dit forum vragen stellen en kan ik jullie helpen met problemen en het vinden van literatuur.
heel veel succes ermee!
groetjes,
Joost -
graag gedaan en als je vragen hebt, dan hoor ik het wel.
groetjes,
Joost -
Ha Leona,
Joost is druk met zijn studie, dus neem ik je vragen vanaf hier van hem over. Je noemt dat je berekeningen wilt maken, omdat dit immers wordt beoordeeld. Hartstikke goed! Zo snap je nog beter de gedachte achter een constructie. Ik zou een keuze maken tussen de verdieping in de fundering (technisch) of die van de constructie van de woning. Constructies boven en onder de grond vragen namelijk om verschillende berekenmethodes. Kies eerder die voor de woning en geef een dan een korte uitleg voor een mogelijke fundering op basis van klein theoretisch onderzoek. Wikipedia heeft hier een kort en bondige pagina over.
Wat betreft de constructieberekening. Dit boek is een basisboek als het gaat om statische (niet beweegbare) constructies, zoals ook voor jouw woning van toepassing is. Belangrijk voor jou is om klein onderzoek te doen naar eenvoudige contructies/vakwerken waarbij momentenlijnen een belangrijke rol spelen. Vraag jezelf af wat dwarskrachten en normaalkrachten zijn. Welke staven worden belast op trek en welke op druk. Een docent van de TU heeft een goede site die je eventjes kunt doorzoeken op theorie. Als je links op het ct1031 knopje klikt, kun je per colleweek enkele sheets bekijken die meer informatie verschaffen.
Daarnaast bestaan er enorm veel verschillende bouwmaterialen. Om het jezelf makkelijker te maken, zou je een stukje muur kunnen natekenen op detailniveau. Hierbij kun je dan de bakstenen, dampdoorlatend folie, spouwmuur etc definieren. Als je zoekt op 'woningscheidende muur', kom je in de afbeeldingen veel voorbeelden tegen die je zou kunnen gebruiken. Je zou er voor kunnen kiezen hier ook een theoretische benadering te gebruiken. Natuurlijk kun je, wat isolatie betreft, heel wat doorrekenen. Dan zou je met de Rc-waarde aan de slag kunnen gaan. Kijk hier even naar, dan kun je beslissen of je dat ook wat lijkt.
Je zult je dus eerst even moeten inlezen op de verschillende onderwerpen voordat je echt aan het rekenen kunt gaan.
Bij meer vragen help ik graag.Succes voor nu!
Gr,
Noor -
Zo, er is weer een hoop tijd voorbij gegaan na mijn laatste bericht. Er is dan ook al een hoop gebeurd in te tussentijd. Ik heb een architect gesproken en hij vertelde mij precies in welke volgorde een huis wordt ontworpen en wat daar allemaal bij kijken komt. Dit is de precieze verhaallijn en rode draad door mijn profielwerkstuk geworden, alleen is dat natuurlijk nog maar de "tekst"kant.
Mijn natuurkundeleraar vertelde namelijk dat hij op de volgende dingen beoordeelt:
"Vertelwijze"
Berekeningen
*extra moeite (denk aan hulp van buitenaf, of kleine bouwwerkjes)Het gaat er dus niet om dat ik bijvoorbeeld alleen maar vertel welke soorten funderingen er zijn maar dat ik ook de draagkracht ervan bereken etc.
Nou zijn die berekeningen het punt waarop ik vastloop bij mijn volgende deelonderwerpen:
- Welke fundering is geschikt onder welke omstandigheden?
- Hoe zit een goede constructie in elkaar? (hier eventueel kleine bouwwerkjes maken)
- Welke bouwmaterialen gebruik je bij welke omstandigheden?
(verder maak ik nog een electriciteits-schema en een energie-omzetting's berekening maar daar kom ik wel uit)
Mijn vraag is dus: Welke berekeningen kan ik hierbij maken?
Ook bied mijn regionale bibliotheek niet heel veel bruikbare boeken aan, dus als u een goede titel kent wil ik die graag weten.
Groetjes,
Leona