Ecologische luchtvaart, relatie gewicht vliegtuig en kracht nodig om te stijgen
-
Beste,
Voor mij eindopdracht 'ecologische luchtvaart' zou ik graag een onderzoek doen over de relatie tussen gewicht en de nodige kracht om een modelvliegtuig/modelvleugel te laten stijgen. Is dit iets wat mogelijk zou zijn in jullie windtunnel?
Mijn idee hierbij is om eerst zonder gewicht te onderzoeken hoeveel kracht nodig is om het modelvliegtuig te laten opstijgen. Vervolgens dit dan nog een aantal keren herhalen met steeds een verhoging van het gewicht. Een dergelijk experiment zou ik graag willen uitvoeren in de windtunnel, om de metingen te gebruiken in mijn eindopdracht in een grafiek voor het bepalen wat het optimale gewicht om een vliegtuig te laten opstijgen (ecologisch) en dit dan te ondersteunen met de nodige natuurkundige theorieën en literatuur..
Nu heb ik voor deze proef zelf op dit moment geen beschikbare modelvliegtuig/modelvleugel om dit experiment mee te doen, maar misschien is dat iets waar jullie mij mee kunnen helpen?
Mvg.
Elias -
Beste Elias,
In principe moet de Liftkracht die een vleugel creëert even groot zijn als de zwaartekracht van een vliegtuig wanneer deze in stabiele vluchttoestand is, en dus geen versnelling omhoog of omlaag heeft (eerste wet van Newton, de som van krachten op een voorwerp is 0 wanneer deze geen versnelling ondergaat). Wel kan de liftkracht groter zijn wanneer er een versnelling omhoog is bijvoorbeeld wanneer het vliegtuig opstijgt. Je zou bijvoorbeeld ook kunnen kijken welke snelheid gevlogen moet worden om het vliegtuig de lucht in te laten gaan.
Het is zeker mogelijk om tests uit te voeren met de liftkracht van verschillende vleugelprofielen. Wij hebben ook vleugeprofielen waarmee getest kan worden. Zou je in korte termijn langs willen komen of duurt dat nog een tijdje? Dan kunnen we een datum plannen waarop je langs kan komen op de TU Delft!
Met vriendelijke groet,
Karel Jacobs
-
@KarelJacobs
Beste Karl,Hartelijk dank voor je reactie en je suggesties voor het uitvoeren van de proef.
Ik zou graag op korte termijn langskomen voor de proef (februari/maart) en ben hierin zeer flexibel.
Misschien kan je enkele voorstellen doen wanneer het voor jou/jullie past? Ik probeer me gewoon aan te passen.Met vriendelijke groet,
Elias Wikkers -
@Elias
Beste Elias,Dit is zeker mogelijk. Zou je dinsdag 4 maart om 9:00 kunnen? En anders woensdag 5 maart om 14:00 of donderdag 6 maar om 9:00? Laat maar weten wat voor jou het beste uitkomt!
Met vriendelijke groet,
Karel Jacobs
-
@KarelJacobs
Beste Karl,Dat is inderdaad al heel snel, erg fijn. Nu ben ik precies deze eerste week van maart met vakantie met mij familie, dus 4,5,6 maart lukt helaas niet voor mij.
Zijn er ook mogelijkheden bijvoorbeeld in de week daarna?Met vriendelijke groet,
Elias Wikkers -
Hi Elias,
Dew week erna zou ik dinsdag 11 maart om 9:00 in de ochtend eventueel wel kunnen. Daarnaast kan woensdag 12 maart om 14:30 in de middag ook.
Laat maar weten welke datum voor jou het beste uitkomt!
mvg Karel
-
@KarelJacobs
Beste Karel,
Hartelijk voor uw bericht. Ik zou graag langskomen om de proef uit te voeren op de voorgestelde woensdagmiddag 12 maart om 14:30.In de proef probeer ik het verband tussen snelheid (adhv liftkracht) en massa in kaart te brengen met de bij jullie beschikbare vleugelprofielen. Hiermee wil ik in mijn onderzoek de benodigde energie berekenen om de uitdaging van ecologische luchtvaart met veel zwaardere accu vliegtuigen aan te tonen.
Zijn er nog enkele voorbereidingen die u mij voorstelt te doen om de proef voorspoedig en succesvol te laten verlopen?
Met vriendelijke groet,
Elias Wikkers