PWS kosmische straling
-
hey,
Wij zijn Ishe en Izabel op Stanislascollege Westplantsoen in de 5de klas. Wij doen ons PWS over kosmische straling, maar we lopen een beetje tegen een muur aan. Een onderzoek doen over kosmische straling is namelijk best moeilijk, doordat wij hier op school niet het goede apparatuur hebben. Gelukkig bestaan er sites en organisaties die ons hierbij kunnen ondersteunen. Zo geeft Nikhef een speciaal programma hiervoor wat perfect voor ons geweest zou zijn. Helaas begon onze school best laat (of juist vroeg) met het pws waardoor de inschrijvingen al dicht zijn. Ook zijn er universiteiten die hier ondersteuning voor geven (zoals Leiden), maar die aanmeldingen zijn ook allemaal al gesloten. Onze vraag is hierbij dan ook of er misschien nog meer organisaties zijn zoals Nikhef die ons kunnen helpen? Of dat er misschien andere mogelijkheden zijn om hierover onderzoek te doen?
Alvast bedankt!
-
Hey @ishe,
Wat een gaaf onderwerp hebben jullie gekozen! Voor een praktisch onderzoek over kosmische straling ben je inderdaad bij Nikhef of Universiteit Leiden aan het juiste adres. Ik zou aanraden om direct contact op te nemen met bijvoorbeeld Nikhef via de mail, wellicht dat zij jullie nog iets kunnen aanbieden buitenom het normale programma. Anders kun je eens kijken naar hiSPARC of muonlab van Nikhef of KORSTMOS van de Radboud Universiteit. Ook heeft kosmische straling zeker raakvlakken met de quantum workshops die wij op de TU Delft aanbieden, neem vooral eens een kijkje bij de workshops Noorderlicht of Quantummechanica. Ten slotte kunnen wij jullie altijd helpen met vragen die je hebt over kosmische straling, stel ze vooral hier op het forum. Hopelijk heb ik jullie hiermee een beetje op weg kunnen helpen, maar als je verder nog vragen hebt dan hoor ik het graag!
Groetjes,
Lennard