Windtunnel PWS VWO6
-
Beste,
Wij zijn Nubia, Sophie en Frederic van het Gerrit Rietveld College. We zijn momenteel bezig met ons profielwerkstuk, waarbij we als hoofdvraag hebben: "In welke mate beïnvloedt de aerodynamica van een vliegtuig zijn brandstofverbruik?". Om dit te onderzoeken willen we een literair onderzoek uitvoeren, maar ook een experiment. We willen een windtunnel bouwen en daar verschillende modellen vliegtuigen in testen. Echter is een zelfgebouwde windtunnel niet zo betrouwbaar. We vonden namelijk verschillende "handleidingen" over hoe je een windtunnel bouwt. Maar ze verschilde heel erg van elkaar en de video's/sites lieten niet de windtunnel in werking zien, daarom vragen we of jullie een duidelijke handleiding voor ons hebben over hoe je een windtunnel bouwt. Daarnaast hopen we ook of we de uiteindelijk gemaakte windtunnel kunnen vergelijken met de windtunnel die bij jullie in TU Delft staat. We hopen dat u ons zou kunnen helpen.
Alvast Bedankt,
Nubia, Sophie en Frederic -
Beste @nubiatossaint ,
Het bouwen van een windtunnel is inderdaad erg lastig en niet zo betrouwbaar, aangezien de kans dat je een turbulente stroom creëert erg groot is. Met zo'n turbulente stroom zijn de meetwaarden heel onbetrouwbaar. Daarnaast is het maken van meetapparatuur erg lastig aangezien er veel geprogrammeerd moet worden. Als je toch een windtunnel wil maken zal ik aanraden om dit niet als literair onderzoek, maar als ontwerp onderzoek aangezien het veel tijd kost!
Wij hebben zelf geen handleiding om een windtunnel te maken, maar wel een handleiding om zelf een vleugelprofiel te maken die je zou kunnen testen in de windtunnel. Hierbij zou ik ook aanraden om je aan te melden voor de vleugelprofielenworkshop. Hierin wordt alles uitgelegd over de aerodynamica van een vliegtuigvleugel, wat dus het belangrijkste deel is van de aerodynamica van een vliegtuig. Laat maar weten of dit goed uitkomt en dan hoor ik snel van je!MVG Karel
-
Beste Karel,
Dankuwel voor uw snelle reactie! We kunnen geen ontwerp onderzoek uitvoeren wegens de richtlijnen van onze school, daarom hebben we ervoor gekozen toch geen windtunnel te bouwen. Wel zouden wij graag deze workshop willen volgen. Wanneer zou deze dan plaatsvinden? Omdat onze onderzoeksvraag doelt op het hele vliegtuig, willen we na deze workshop ook de rest van het vliegtuig bouwen en testen. Zou dat ook bij jullie kunnen?
MVG Nubia, Sophie en Frederic
-
Je kan je aanmelden voor de workshop onder workshops -> vleugelprofielworkshop. als je de vleugel zo groot maakt als de testsectie wordt het lastig om het hele vliegtuig daarna te meten. Wat je kan doen is een heel vliegtuig meenemen met aan de onderkant op het zwaartepunt een m3 schroef. Hiermee kan je in ieder geval de weerstand van het vliegtuig meten. Daarnaast hebben wij uiteraard ook verschillende vleugelprofielen die je zou kan gebruiken! Ik hoop jullie hiermee genoeg te helpen!
mvg Karel
-
We hebben ons aangemeld, ondertussen al een week of 3 geleden. Alleen we hebben nog geen mailtje terug gekregen... Kunt u ons anders verder helpen? We willen namelijk graag deze workshop volgen!
mvg Nubia
-
@nubiatossaint Jullie krijgen vandaag een mailtje met alle details!
Karel
-
Hey Karel!
Ik (Nubia) en Frederic hadden afgelopen vrijdag bij jou een workshop vleugelprofiel gevolgd. We zijn nu een reflectie erover aan het schrijven en merken dat we nog een paar vragen hadden. Ten eerste over het programma die we gebruikten voor het analyseren van de gegevens van de windtunnel, hoe heet dat programma? En ten tweede, we zijn nu de grafieken aan het maken van de gegevens, maar ze nemen bij lange na niet de vorm aan die we verwachten. En we vroegen ons af wat we fout deden. We hebben veel verschillende gemaakt, dit is er bijvoorbeeld eentje, maar geen enkele komt ook maar in de buurt van hoe hij eruit zou moeten zien.
iWe hopen dat je ons kan helpen!
Groet -
@nubiatossaint Hi,
Het programma dat wordt gebruikt om de metingen uit te voeren is zelf gebouwd door een mede student en is dus niet verkrijgbaar voor iedereen.
Daarnaast lijkt het erop dat jullie geen waardes als x waardes hebben genomen. Het idee is dat je de angle as X waardes neemtn, en de liftcoefficient als Y waarde. Als je dan een spreidingsgrafiek kiest,krijg je als het goed is dan wel een passende grafiek. Als dat niet zo is hoor ik het graag, dan hoor ik het graag om te kijken wat ik eraan kan veranderen!Met vriendelijke groet,
Karel
-
Hey Karel,
Bedankt voor je snelle reactie, het lukt ons al met de grafieken!
Kan je als allerlaatste nog wel de mail met de presentatie doorsturen die we kregen bij de workshop dag?Alvast bedankt, Nubia
-
Hi,
Fijn om te horen dat het al lukt met de grafieken! Ik heb de slides naar jouw email gemaild!
Karel