PWS zonnebrand
-
Hoi Amy en Leah,
Leuk dat jullie je pws over zonnebrand doen! We geven hier twee workshops voor: een theoretische en binnenkort ook een praktische waar we aan de slag gaan met een spectrofotometer. Dus als jullie dat leuk lijkt kunnen jullie je daar sowieso voor opgeven. Daarnaast kan ik jullie ook helpen met een opzet voor een proef. Ik zie dat jullie de mate van extinctie ten opzichte van de dikte van een laag zonnebrand willen onderzoeken. Ik vroeg me daarbij af wat jullie hypothese is en hoe jullie de spectrofotometer willen gebruiken. Als je daarmee metingen doet, moet je namelijk je zonnebrand in oplossing brengen. Dus is het dan jullie idee om verschillende concentraties te meten met de spectrofotometer? Want daar heb ik wel een protocol voor liggen.
Groetjes,
Barbara -
Hoi Barbara,
Het was weer een tijdje geleden, maar we hebben onze onderzoeksvraag net iets anders geformuleerd zodat het volgens onze pws begeleider beter was afgebakend. Deze is veranderd in:
“Bij welke concentratie minerale zonnebrandcrème wordt de huid zo optimaal mogelijk beschermd tegen de ultraviolet straling van de zon?”
Wij denken dat we een hoge concentratie nodig hebben om de huid zo optimaal te beschermen. We hebben nog geen precieze hypothese gesteld met exacte getallen, maar we gaan daar zeker nog goed voor zitten.
Ons plan is om verschillende concentraties van zonnebrandcrème (met verschillende spf-factoren) te meten en een afweging te maken hoe de huid het beste kan worden beschermd.
Nog heel erg bedankt voor de tip, we willen ons zeker gaan opgeven voor de workshops!
Groetjes,
Leah en Amy -
Hoi,
Ik en Lotte doen ons pws over zonnebrand en willen mee doen met het practicum, wij hebben een mail gestuurd maar er werd niet op gereageerd. Hopelijk is het practicum nog niet geweest en kunnen we nog steeds mee doen. Ook willen wij graag weten wanneer dit plaats vind.
Groetjes Lotte en Emy
-
Hoi emy en lotte,
Ik heb jullie mailtje wel gezien en geantwoord naar mailadres 24526@dewillem.nl. Is deze mail niet toevallig in jullie spamfolder terecht gekomen? De workshop is nog niet gegeven aangezien de spectrofotometer nog niet binnen is. Maar zodra deze binnen is, zal ik het jullie laten weten!
Groetjes,
Barbara -
Hoi Leah en Amy,
Goed dat jullie al verder gedacht hebben en een nieuwe hoofdvraag hebben. Ook goed dat jullie verschillende concentraties zonnebrand willen gaan testen. Nu vraag ik me alleen af of jullie niet nog iets verder na moeten denken over de onderzoeksvraag. Want als je hem zo leest, dan lijkt het natuurlijk het meest logische antwoord: een zo dik mogelijke laag. Maar dat is natuurlijk niet practisch. Als ik jullie was zou ik gaan kijken naar wat een gewenste bescherming tegen uv-straling is, want 100% is vrijwel onhaalbaar, en dan daarna te kijken welke concentratie oftewel hoe dikke laag je daarvoor nodig hebt.
Groetjes,
Barbara -
Hallo,
Wij doen ons profielwerkstuk over de invloed van zonlicht op de huid. We willen daarvoor een experiment doen met betrekking tot het verband tussen de dikte en de factor van de zonnebrand. Online lazen we dat jullie ons daarbij zouden kunnen helpen. We vroegen ons daarom af of jullie nog tips hadden met betrekking tot de methode en of we gebruik zouden kunnen maken van jullie spectrometer.
Graag horen we van jullie.
Met vriendelijk groet,
Doris Aendekerk en Eline Struik -
@elinestruik Hoi Doris en Eline,
Het is binnenkort zeker mogelijk. Helaas moeten we nog wachten op onze bestelde uv-spectrofotometer. Het duurt langer dan verwacht waardoor we de workshop nog niet kunnen geven. Maar als je het interesseformulier in ieder geval invult, dan zal ik je viade mail uitnodigen zodra deze workshop weer gegeven wordt.
Mocht je ondertussen nog vragen hebben, hoor ik het graag.Groetjes,
Barbara -
Beste Tu delft,
Wij zijn 2 leerlingen uit 5 havo en onze PWS gaat over zonnebrandcrème. Onze hoofdvraag is namelijk hoe werkt zonnebrandcrème op moleculair niveau. Nou heb ik al 2 mails eerder gestuurd om me aan te melden voor de workshops maar helaas nog geen reactie ontvangen. Nou heb ik voor het experiment van onze pws een spectrometer nodig. En mijn vraag is hebben jullie die en Wanneer vinden de workshops plaats om hier aan mee te doen want onze deadline voor het pws is namelijk 13 december en onze experiment zou daarvoor al plaats gevonden moeten hebben :(
Graag zie ik u reactie tegemoet
,Met vriendelijke groet lIias -
@ilias1208 Hoi Ilias,
Vorige week heb ik je mailtje beantwoord, maar bij dezen ook via het forum een berichtje terug. Ik heb volgens mij je andere mailtje niet ontvangen helaas. De workshop kan al een tijdje niet gepland worden omdat de uv-spectrofotometer die nodig is voor de workshop wel besteld is, maar wegens onbekende reden nog niet geleverd. Daarom heb ik er nog geen datum voor kunnen plannen, wat natuurlijk heel vervelend is. Ik heb wel zoals je hieronder kan zien je interesseformulier ontvangen, dus zal contact opnemen zodra ik meer weet.
Met vriendelijke groet,
Barbara Grinn
-
Beste TU Delft,
Wij zijn 2 leerlingen uit VWO 6 en doen ons PWS over het onderwerp zonnebrand. Wij willen zonnebrandcrèmes met verschillende SPF waarden onderzoeken. Hiermee willen we testen of bijvoorbeeld SPF 50 ervoor zorgt dat je echt 50 keer langer in de zon kan blijven zonder te verbranden. De effectiviteit van de verschillende SPF waarden willen we onderzoeken en vergelijken met elkaar. Wij lazen dat TU Delft ons zou kunnen helpen. Onze vraag aan TU Delft is of jullie kunnen helpen met het opstellen van een onderzoek en het uitvoeren van dit onderzoek. Het zou fijn zijn als wij van jullie apparatuur gebruik kunnen maken, omdat onze school niet over alles bechikt. Wij horen graag van jullie!
Met vriendelijke groet,
Mats van Ham
-
@Mats-0
Hoi Mats,Op deze website (pwstudelft.nl) kan je interesse opgeven voor deze workshop. Als je dat doet word je vanzelf benaderd als er een workshopplek voor jou beschikbaar is :).
De workshop past ook zeker goed bij jullie onderzoek! In de workshop ga je namelijk zonnebrand van SPF 20 / 30 en 50 met elkaar vergelijken met behulp van een spectrofotometer. Hiermee krijg je experimentele data over de effectiviteit van zonnebrand bij bepaalde soorten straling.
Ik zie je interesse hopelijk tegemoet!
Groetjes,
Bjorn