rail-coil-gun (hybrid) PWS
-
Hallo PWS-organisatie,
Ik (Ahmet) en mijn klasgenoot Melih zijn bezig met ons profielwerkstuk, we willen graag een rail-coil-gun maken, een soort hybrid. We hebben een vooronderoek gedaan en hebben al een paar ideeën om een zo sterk mogelijke lorentzkracht te creëren. We lopen nu vast met het combineren van een rail- en coilgun en zoeken verder ondersteuning door een professional.
We vroegen ons af of er op de TU iemand is die ons verder kan helpen.Met vriendelijke groet,
Ahmet en Melih -
Hey @Ahmet-Aksungur,
Wat een gaaf onderwerp hebben jullie gekozen! Ik denk graag met jullie mee over het ontwerp. Zou je mij misschien iets meer informatie kunnen geven over jullie ontwerp en het precieze probleem waar jullie op vastlopen. Laat maar weten!
Groetjes,
Lennard -
hallo @lennardd
Ons idee was om de railgun in een holle buis te zetten en om die buis een spoel te wikkelen, zo zou het in theorie werken. Het probleem die wij nu tegenkomen is dat door de lorentzkracht van de spoel niet alleen een kracht uitoefent op de projectiel, maar ook op de rails. Een oplossing voor dit zou zijn om de railgun stevig te verankeren in de holle buis, maar we weten niet hoe we dat precies gaan doen en vroegen daarom hulp.
Mvg,
Ahmet en Melih -
Hey @Ahmet-Aksungur,
Zou je mij misschien een foto of tekening van jullie ontwerp kunnen sturen, dat zou het voor mij wat duidelijker maken, hoewel ik het globale plaatje wel helder heb. Persoonlijk snap ik niet zo goed waarom je een hybrid zou willen maken, het is al lastig genoeg om een railgun óf een coilgun te maken en veel pws groepjes lukt het niet eens om een projectiel met een fatsoenlijke snelheid weg te schieten in een van beide ontwerpen. Bovendien levert het veel ontwerp problemen op, de coil zal niet alleen lorentzkracht creëren op de rails, maar ook een stroom induceren, wat je elektronica in de war kan schoppen. Het lijkt mij een beter idee om het ontwerp van de coilgun wat meer te optimaliseren, zodat je de lorentzkracht vergroot. Mocht je aan je ontwerp vast willen houden dan zou ik aanraden om de rails op meerdere punten te bevestigen aan de holle buis, liefst met niet geleidend materiaal, denk aan een 3D print. Ook is de achterkant van de rails een mooi punt om de rails samen met de holle buis stevig te bevestigen aan bijvoorbeeld een plaat. Mijn advies aan jullie is echter: maak de keuze om ofwel je coilgun of railgun te optimaliseren, een coilgun heeft mijns inziens dan de grootste kans van slagen. Hopelijk heb ik jullie hiermee kunnen helpen, maar als je verder nog vragen hebt dan hoor ik het graag!
Groetjes,
Lennard