PWS aarbevingbestendigheid bruggen
-
Beste,
Wij zijn momenteel bezig met ons PWS over de aardbevingsbestendigheid van bruggen. Voor ons onderzoek zouden wij graag gebruik willen maken van de trilplaat op de TU Delft. We willen onze eigengemaakte brug namelijk testen. Is dit mogelijk voor jullie? U kunt ons bereiken via de mail. Mijn mail is arnaud1412@outlook.com
Ook hebben we nog een vraagje over het PWS zelf, want wat is het beste materiaal om te gebruiken? we hebben de brug nog niet gemaakt dus we zoeken nog wat tips. ook vroegen we ons af hoe we dan de brug vast moeten maken aan de trilplaat.
Groeten,
Arnaud Hollemans & Jasper Brasser -
Hallo Arnaud en Jasper,
Wat een leuk en interessant onderwerp hebben jullie gekozen. De trilplaat wordt eigenlijk altijd gebruikt om gebouwen op te testen tegen aardbevingen. Op de plaat kunnen gebouwen van 15 x 20 cm staan. Bij een brug wordt dit lastig, aangezien je twee voetpunten hebt met een overbrugging daartussen. We zouden het wel kunnen proberen, door de brug buiten het voetstuk van de trilplaat vast te tapen aan de plaat. Hopelijk blijft het model dan goed vast zitten bij de trillingen.
Als jullie de brug goed willen testen puur op aardbevingbestendigheid, zou ik een flexibel materiaal gebruiken voor de overspanning. Hierdoor ga je duidelijke waarnemingen zien. Voor kleine modellen van bruggen die we hier in de workshop maken, gebruiken we vaak houten ijsstokjes. Dit is een licht materiaal en werkt makkelijk voor kleine modellen. Als jullie er nog niet helemaal uitkomen kunnen we ook een videogesprek inplannen om even te sparren over hoe en wat met de trilplaat. Ik hoor graag meer van jullie idee!
Met vriendelijke groeten,
Liz Loosen -
Beste Liz,
Wat bedoeld u precies met buiten het voetstuk van de trilplaat? want ik weet niet zo goed hoe ik me dat moet voorstellen.
Bedankt voor de tip wij gaan dan gebruik maken van de ijsstokjes.
We doen onderzoek op twee verschillende typen miniatuur ontwerpen van bruggen om te kijken welke beter tegen aardbevingen bestand is. Zo willen we door middel van de theorie een hypothese opstellen om dit vervolgens te testen in de praktijk. Dit testen we ook in een model om zo een goede vergelijking met de praktijk te maken. Hierdoor kunnen we nagaan of onze hypothese klopt. De onderzoeksvraag die we hierbij hebben is: Is de constructie van een vakwerkbrug of van een boogbrug het meest aardbeving bestendig bij trillingen die oplopen van 1 tot 10 Hz? Wat we ons ook nog afvroegen is of u weet of die trillingen op de trilplaat te vergelijken zijn met een aantal Herz?
Als het mogelijk is welke datums komen dan voor uit om de bruggen te testen?
PS: we moeten de modellen wel nog bouwen
Mvg,
Daniel, Jasper en Arnaud
-
Hallo Daniel, Jasper en Arnaud,
De trilplaat bestaat uit een groot vierkant oppervlak wat trilt. Binnen dat grote vierkante oppervlak zit een kleiner vierkant stuk waarin een gebouw kan worden vastgeklemd. Met buiten het voetstuk, bedoel ik dus dat we buiten dit kleine vierkant de brug kunnen vast tapen aan de plaat, maar dit wordt wel een uitdaging.
Goed idee om twee technieken te testen en te kijken welke beter werkt. Zorg dan ervoor dat je de bruggen gelijkwaardig maakt, en alleen een andere techniek gebruikt, zodat er geen andere verschijnselen kunnen voorkomen wat minder goede waardes geeft. Dus maak de bruggen van dezelfde materialen etc. Ik heb de trilplaat zelf maximaal tot 6 Hertz gezet, maar ik zal voor jullie controleren deze week of hij de 10 Hertz haalt. Misschien sowieso een idee om eerst een keer langs te komen om de trilplaat te bekijken? Zodat we een goed plan kunnen bedenken hoe groot de bruggen moeten etc. Jullie zouden ook hier in Delft aan de bruggen kunnen werken. Als jullie zsm willen langskomen, komen de volgende data uit, als het later beter is hoor ik dat ook graag!
- Maandag 18 nov (hele dag)
- Woensdag 20 nov (vanaf 14:00)
- Woensdag 27 nov (vanaf 14:00)
Ik hoor graag als het niet uitkomt deze data andere data!
Met vriendelijke groeten,
Liz Loosen -
beste Liz Loozen,
bedankt voor de informatie. de data die je hebt voor gesteld komen voor ons helaas niet uit. kan je misschien de woensdag daarop? dus woensdag 4 december?
Met vriendelijke groet,
Arnaud en Jasper -
Die woensdag kan ik, maar pas om 16:00. Het hoeft niet lang te duren dus voor mij is het prima maar begrijp als het niet uitkomt, hoor het graag!
-
prima, tot dan!