Technasium: Techniques to prevent waterdamage to buildings
-
Hallo Liz, dank voor de reactie!
Voor ons komt dinsdag 1 oktober het beste uit. Wij zijn beide uit school om 14:20 en zouden dan om 14:40 kunnen bellen. Minke heeft om 16:00 rijles , dus tussen die tijden zou voor ons goed uitkomen.
Vriendelijke groeten,
Minke en Luuk -
Hallo Minke en Luuk,
Aankomende dinsdag is er wat tussenkomen, ik kan die dag alleen tijdens mijn lunchpauze van 13:30 tot 14:00 (kan eventueel uitlopen). Ik hoor graag of dit jullie uitkomt, en anders moeten we even naar een andere dag kijken voor een videogesprek.
Met vriendelijke groet,
Liz Loosen -
Hallo Liz,
Ik en Luuk kunnen wel regelen dat wij niet naar ons les uur hoeven die middag. Dus zouden we het videogesprek kunnen doen vanaf 13:30 tot 14:20.
Vriendelijke groeten,
Minke -
Hallo Minke,
Sorry voor de verwarring maar dinsdag gaat toch erg krap worden door een dubbele afspraak. Zouden jullie eventueel ook maandag 7 oktober tussen 9:00 en 10:30 kunnen? Of woensdag 9 oktober tussen 14:30 en 17:00? Het gesprek zal een uurtje duren. Ik hoor graag of dit lukt!
Met vriendelijke groeten,
Liz Loosen -
@lizloosen
Hi Liz,Sorry voor de late reactie, wij zouden wel woensdag kunnen maar dan alleen van 14:45 tot 16:00, zou dat kunnen?
Minke -
Hallo Minke,
Rond die tijd zit ik in de auto. We zouden dan een belgesprek kunnen voeren, maar denk dat het dan ene beetje chaotisch wordt. Zouden jullie ook tot iets na 16:00 tijd hebben? Dan ben ik namelijk thuis!
-
@lizloosen
Hi Liz,Sorry ik had je reactie niet op tijd gezien, zou je misschien je beschikbaarheid kunnen geven voor volgende week, dan kunnen we kijken wanneer het videogesprek het beste uit komt.
Heel erg bedankt,
Minke -
Hallo,
Op de volgende data zou ik kunnen voor een videogesprek:
- dinsdag 15 oktober (14:00 - 17:00)
- woensdag 16 oktober (14:00 - 17:00)
-vrijdag 18 oktober (11:00 - 12:30)
Ik hoor graag of jullie op een van deze data kunnen!
Groeten,
Liz -
Hallo,
Dinsdag 15 oktober zou uitkomen voor ons, wij kunnen dan van 14:30 tot 15:30.
Groeten,
Minke -
Dan spreek ik jullie morgen via onderstaande zoomlink!
liz loosen heeft u uitgenodigd voor een geplande Zoom-vergadering.
Deelnemen Zoom Vergadering
https://us05web.zoom.us/j/84762788906?pwd=rKprQdDWki8fBbwFu43eYbg0mpQ2Sg.1Vergadering-ID: 847 6278 8906
Wachtwoord: 0MuYP7 -
Hey,
Ik zit in de zoom, lukt het om erin te komen?
-
Hallo Liz,
We hebben wat na gedacht over ons praktische deel van ons PWS. Maar we vinden het redelijk moeilijk om verschillende realistische modellen te maken die tegen water kunnen. Zou je misschien ons kunnen helpen met ideeën bedenken voor het uitvoeren van onze praktische opdracht.
Heel erg bedankt
Vriendelijk groeten,
Minke Leferink -
Hallo Minke,
Hoever zijn jullie nu zelf gekomen met het praktische onderdeel? Wat hebben jullie al bedacht? En is jullie theoretische deel al klaar? Ik begrijp dat het lastig is om realistische modellen te maken die tegen water kunnen. Ik zou dan vooral de focus leggen op het zorgen voor verschillende resultaten bij de verschillende technieken in plaats van het daadwerkelijk waterdicht maken. Jullie kunnen dan uiteindelijk conclusies trekken over welke techniek het beste werkte en waarom. Enkele ideeën voor jullie model:
- Maak een modelhuis van karton of houten latjes en verf deze aan de buitenkant met siliconenkit, waterafstotende spray of smeltbare wax wat waterafstotend werkt. Plaats het model in een pak waar je water in laat stromen (of regenval door het gebruik van een gieter) en doe testen met en zonder de wax om te kijken hoelang het duurt voordat water doordringt en wat dus het beste afstoot.
- Naast het zo waterdicht maken van een huis, kunnen jullie ook kijken naar het afvoersysteem. Plaats rietjes op het dak als afvoerpijpjes en later water over het dak stromen en test hoe effectief het afvoersysteem is door te meten hoeveel water door het afvoersysteem wegloopt in vergelijking met het water dat direct rond het model blijft staan.
- Test het gebruik van een barrière rondom het huis, door zandzakjes of klei om het model te leggen en te kijken hoe effectief de barrière is voor het tegenhouden van water.
- Materiaalgebruik is ook belangrijk om te onderzoeken. Maak expres gaatjes in het model (in het dak en/of muren) en maak de gaatjes steeds met een ander materiaal dicht en test welke materialen het beste het water tegenhouden.
- Verder kunnen jullie het dak op verschillende manieren ontwerpen om zo te kijken welke bouwtechniek het water het beste tegenhoudt/wegvoert.
Jullie kunnen op deze manier allemaal verschillende technieken uittesten ( die jullie zelf interessant vinden om te onderzoeken) en uiteindelijk een lijst maken met welke technieken het beste werken en het slechtste (combinatie van technieken dus ook zeker mogelijk!!). Ik begrijp dat het even lastig is aan het begin, maar ik raad aan gewoon te beginnen met het model en dan kom je vanzelf weer punten tegen waar je wel of niet tegen aan loopt! De hierboven gegeven ideeën zijn een aantal punten om te testen, maar als jullie zelf nog ideeën hebben kan dat natuurlijk ook! Ik denk dat jullie nu wel een stuk op weg kunnen, maar hoor graag van jullie terug als jullie nog ergens tegen aan lopen.
Liz Loosen