PWS chemische zonnebrand, mineralen zonnebrand en bruiningsolie
-
Beste TU Delft,
Mijn vriendin en ik zitten nu in 6vwo op het OSG Willem Blaeu in Alkmaar. Wij zijn bezig met ons profielwerkstuk over het onderwerp zonnebrand. Wij hebben onze hoofdvraag en deelvragen al opgesteld. Zie hieronder.
Hoofdvraag: Welke verschillende soorten zonnebrandcrème en bruiningsolie zijn er, en welke beschermen het beste tegen de schadelijke effecten van UVA- en UVB-straling?
Deelvragen:
- Wat zijn de verschillen tussen chemische zonnebrandcrème, mineralen zonnebrand en bruiningsolie?
- Wat zijn de verschillende UV-blokkeringsmechanismen die worden gebruikt in zonnebrandcrèmes en bruiningsolie en hoe werken ze?
- Wat is Uv-straling en wat zijn de verschillen tussen UVA- en UVB-straling?
- Welk effect hebben UVA- en UVB-stralingen op de menselijke gezondheid?
- Wat zijn de lange termijn risico's van blootstelling aan UVA en UVB?
Wij hebben als praktisch onderzoek het idee om chemische zonnebrand, mineralen zonnebrand en een bruiningsolie met allemaal factor 50 te vergelijken met een spectrofotometer. Wij hoopten hiervoor jullie faciliteiten te kunnen gebruiken ergens in de aankomende 2 maanden. Als jullie nog een aanvullend idee of feedback hebben voor ons praktisch onderzoek en/of profielwerkstuk dan horen wij dat graag. Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet Lola Lagrand en Carolijn van Wessel
-
Hoi Lola en Carolijn,
Wat leuk dat jullie hiermee bezig zijn! Jullie zijn al goed op weg zo te zien. De vragen zien er allemaal goed uit. Ik zou jullie wel aanraden om je onderzoeksvraag te reduceren naar 1 vraag. Jullie vragen nu namelijk twee dingen, terwijl het eerste deel prima een deelvraag kan zijn ( over wat zijn de verschillende soorten zonnebrandcreme).
Helaas mogen wij op het BioLab geen externe zonnebranden gebruiken. Als jullie bij ons de workshop komen doen zijn jullie wel gebonden aan onze zonnebranden. Dit zijn de zonnebranden die wij hebben: Garnier 30 & 50, Nivea 30 & 50 en Kruidvat 30 en 50. Normaal gebruiken we 2 zonnebranden per groepje, waardoor je dit goed kan vergelijken.
Ik hoop dat dit jullie wat helpt!
Groetjes,
Bjorn -
Hoi Bjorn,
Dankjewel voor de feedback op onze onderzoeksvraag. Wij zullen even overleggen met onze begeleider en onze onderzoeksvraag aanpassen.
2 zonnebranden is voor ons onderzoek ook genoeg, dan laten wij de bruiningsolie weg in ons onderzoek. Ons doel van ons praktisch onderzoek is het vergelijken van 1 zonnebrand met een chemische UV filter en 1 zonnebrand met een Uv-filter op basis van minerale filters met beide dezelfde spf.
Wij vroegen ons af of jullie zonnebranden beide soorten filters hebben. Dus 1 zonnebrand met chemisch filter en 1 zonnebrand met minerale filter. Zo ja, dan zouden wij graag het verschil tussen beide bij jullie komen onderzoeken.
Groetjes Lola en Carolijn
-
Hoi Lola en Carolijn,
Goed dat jullie het hier over hebben gehad!
Ik heb even op internet gezocht en de meeste Nivea zonnebranden bevatten zowel chemische als minerale UV-filters. De Garnier zonnebrand bevat uitsluitend chemische UV-filters. Is dit verschil al genoeg voor jullie?
Als jullie interesse op hebben gegeven voor de workshop zullen jullie in de komende week een berichtje krijgen over het inplannen van de workshops. Dit is namelijk wat langzaam van start gegaan door ziekte en drukte in ons BioLab.
Ik hoop dat dit zo duidelijk is voor jullie en anders hoor ik het graag!
Groetjes,
Bjorn -
@bjornlosekoot
Hoi Bjorn,Dankjewel voor het onderzoeken! Wij hebben even overlegt met onze begeleider en zouden graag de workshop bij jullie willen doen. Is het dan mogelijk om Nivea factor 50 en Garnier factor 50 te vergelijken?
Wij horen graag wanneer de workshop is.
-
Hoi Lola en Carolijn,
Dat moet wel goedkomen hoor!
Als het goed is hebben jullie een mailtje gekregen met een enquete over het inplannen van de workshops. Als ik wanneer de workshops zijn horen jullie van mij!
Groetjes,
Bjorn -
@bjornlosekoot
Hoi Bjorn,Super dat we kunnen deelnemen aan de workshop! Ik heb alleen geen mailtje gehad van jou, zou je die misschien nog een keer willen versturen?
-
Hoi Lola en Carolijn,
Excuus voor mijn late reactie. Ik kan jullie niet terugvinden in de PWS aanvragen. Kunnen jullie misschien nog een keer je interesse opgeven voor de workshop?
Groetjes,
Bjorn -
Hoi Bjorn,
Ik heb ons opnieuw aangemeld bij de workshop. Wij horen graag wanneer deze mogelijk zijn.
Groetjes,
Lola en Carolijn -
Hoi Lola en Carolijn!
Ik heb jullie er net weer een mailtje over gestuurd!
Groetjes,
Bjorn