PWS bescherming tegen gammastraling
-
Hey @lennardd,
Wij hebben ondertussen al veel kennis opgedaan over het onderwerp. We waarderen het erg, dat u iets probeert te regelen voor ons. Gelukkig hebben we hier op school nog genoeg dingen te doen voordat we zouden kunnen beginnen aan experimenteren.
Met vriendelijke groet,
Tim, Denny, Alex -
Hey @Tim-Schouten,
Ik heb reactie van het reactorinstituut. Zij willen graag een concreter plan wat jullie precies willen onderzoeken en een datum wanneer jullie dit willen uitvoeren, hadden jullie hier al over nagedacht?
Laat maar weten!Groetjes,
Lennard -
Hey @lennardd,
Wij snappen natuurlijk dat met dit soort experimenten een strenge regelgeving is en dat jullie ons niet zonder een duidelijk en sterk plan zouden laten komen. Onze school heeft ons alleen nog niet de gelegenheid gegeven om al te beginnen met dingen als voorbereiden op experimenten, daarnaast zitten wij nu in een drukke toetsweek. Na deze toetsweek hebben we nog een PWS dag op 11 juli, hier zullen wij samen met onze natuurkunde docent kijken naar een strak plan. Als we hier over nagedacht hebben zullen wij terug komen met het plan. Het word erg gewaardeerd dat jullie ons een kans willen geven.
Groetjes,
Tim, Denny en Alex -
Hey @lennardd,
We hebben geprobeerd hulp te krijgen op school met een strak plan voor dit onderzoek, maar de enige natuurkunde docent die ons erbij zou kunnen helpen is al een paar dagen op vakantie. Zou u ons misschien kunnen helpen met een plan, want we hebben niet echt een duidelijk beeld over wat we precies kunnen verwachten als we bij jullie zouden langskomen. In het kort willen we de halvering diktes van een aantal materialen meten die tot in je beschikking staan als er een kernongeval plaats vind. Hierbij moet je denken aan bijvoorbeeld beton, hout en glas. Omdat de meeste huizen hiervan gemaakt zijn. Hopelijk kunt u of iemand van het reactor instituut ons helpen met een goed plan, zodat we dit ook daadwerkelijk kunnen uitvoeren.
Onderzoeksvraag: Hoe kun je je beschermen tegen ioniserende straling bij een kernongeval?
Groetjes,
Alex, Denny en Tim -
Hey @Tim-Schouten,
Excuses voor mijn late reactie, hier in Delft is het intussen ook vakantie. Het meten van de halveringsdikte van deze materialen is inderdaad een goed idee om mee te beginnen. Hou er echter wel rekening mee dat jullie materialen zoals glas, hout en beton zelf mee zullen moeten nemen, wij hebben dan de stralingsbronnen en meetapparatuur. Een mooie manier om de halveringsdikte van een materiaal te meten, is door een aantal blokjes met gelijke dichte mee te nemen (bijvoorbeeld hout van 10x10x2 cm). Deze kun je dan een voor een achter elkaar plaatsen en zo kijken hoeveel straling er wordt tegen gehouden. De halveringsdikte van deze materialen is vaak bekend, dus die kun je dan vergelijken met de literatuur.
Om wat extra diepgang toe te voegen zou je ook eens kunnen kijken naar de invloed van bijvoorbeeld bètastraling (of alfastraling) op deze materialen, maar hou er dan wel rekening mee dat je materiaal een stuk dunner moet zijn. Zoek zelf eens op hoe diep bètastraling bijvoorbeeld in hout dringt. Ook kun je eens kijken wat de invloed is van gaten in het materiaal, materialen (hout) met verschillende dichtheden, of een object dat is opgebouwd uit verschillende materialen (een composiet of misschien meerdere lagen achter elkaar). Hopelijk heb ik jullie zo voldoende inspiratie gegeven om een goed onderzoeksplan op te stellen. Als jullie deze hier posten zodra jullie deze hebben opgesteld dan kan ik met jullie meekijken.
Een andere belangrijk deelonderwerp bij jullie onderzoeksvraag is radioactieve gassen. Bij een kernongeval komen radioactieve gassen vrij of deeltjes radioactief materiaal die zich door de lucht verspreiden, waardoor mensen dit kunnen inademen. Dit is vaak nog gevaarlijker dan de straling die vanaf buiten komt. Een experiment hierbij doen is wat lastiger, maar hier is vast wel wat over geschreven.
Veel succes met de voorbereidingen en het opstellen van een onderzoeksplan en laat me vooral weten als jullie ergens hulp bij nodig hebben!
Groetjes,
Lennard -
Hey @Tim-Schouten,
Ik heb het overlegd met het reactor instituut. Zij geven wel aan dat jullie minimaal 16 jaar oud moeten zijn om met stralingsbronnen te werken, is dit het geval?
Laat maar weten!Groetjes,
Lennard -
Hey @lennardd,
Excuses voor de late reactie. Ik dacht dat ik meldingen aan had staan voor reacties, maar blijkbaar niet dus.Wij vinden het heel vet dat we dit kunnen meten bij jullie en zouden het liefst zsm een datum in willen plannen dat we de metingen kunnen doen. Alfa en beta stralingen lijken ons inderdaad ook interessant om te meten, maar willen wij er toch even buiten laten.
Wij zijn alle drie 17 jaar oud, dus dat is geen probleem. We hopen zo snel mogelijk reactie te krijgen voor een datum dat we kunnen komen. We hebben wel nog een klein beetje tijd nodig om wat materialen te verzamelen voor het testen, maar dat moet goed komen.
Groetjes,
Tim, Denny en Alex -
Hey @lennardd,
We zouden het liefst wel volgende week al willen meten, omdat we onze metingen al snel moeten inleveren. Hopelijk zit u er nog achteraan en kunnen we dit zo snel mogelijk door laten gaan. Daarnaast zouden we graag al willen weten met wat voor verval we te maken krijgen. Hopelijk horen we snel van u.
Groetjes Tim, Alex en Denny -
Hey @Tim-Schouten,
Zodra jullie je vorige bericht hadden gestuurd, heb ik meteen weer contact opgenomen. Ik zit er zeker nog steeds achteraan en zal jullie op de hoogte houden zodra ik meer weet!
Groetjes,
Lennard -
Hey @Tim-Schouten,
Goed nieuws voor jullie! Het is geregeld: jullie kunnen langskomen bij het reactorinstituut in Delft op donderdag 25 oktober 13.15 tot 16.00 uur. Graag hoor ik van jullie de volgende gegevens zodat jullie als bezoekers aangemeld kunnen worden in het systeem, het reactor instituut is namelijk nogal streng met de bezoekers die er binnen komen:
Voorletters, Voornaam, Achternaam, Nationaliteit, ID gegevens (Paspoort, EU-ID card of NL-rijbewijs (nummer)Dit mag in een privé bericht naar mij of in een email naar scholierenlab@tudelft.nl. Verder moet ik jullie vragen of jullie het akkoord vinden dat er wat foto's en filmpjes van de experimenten gemaakt worden. Ook lijkt het me goed om vooraf een keer te videobellen om precies door te spreken welke materialen jullie meenemen en wat de beste manier is om het experiment op te bouwen. Hiervoor ben ik iedere maandag, donderdag en vrijdag de hele dag beschikbaar. Er is bij het RID lood, aluminium, koper en ijzer aanwezig als afschermingsmaterialen, andere materialen zullen jullie zelf mee moeten nemen. Ten slotte vinden jullie via de volgende link een pdf bestand vinden met algemene voorwaarden voor bezoekers: https://drive.google.com/file/d/1SIgwWVaOZM5bNaA8CAJB-JVKgi1FC5km/view?usp=sharing
Laat maar weten als jullie verder nog vragen hebben!
Groetjes,
Lennard -
@lennardd,
Dit klinkt helemaal goed. We hebben er alle 3 veel zin in! Ik zal vanmiddag onze persoonsgegevens sturen naar het e-mailadres dat u gestuurd heeft. Het lijkt ons ook nog wel handig om een van de dagen nog even te videobellen om alles duidelijk te maken. Een ding wat we ons nog afvragen is de datum, gaat het hier om vrijdag 25 oktober of donderdag 24 oktober, want donderdag 25 bestaat niet.
Groetjes,
Tim, denny en Alex -
Ha @Tim-Schouten,
Scherp hoor! Ik krijg net inderdaad ook een mailtje dat het donderdag 24 oktober moet zijn. Laat maar weten welke datum voor jullie goed uitkomt om te videobellen, dan stuur ik jullie een Teams link. Ik zie jullie gegevens wel verschijnen.
Groetjes,
Lennard -
Hey @lennardd,
Zouden we aanstaande vrijdag om 12 uur even in een teams meeting kunnen gaan om de laatste vragen te stellen?
MVG,
Tim -
-
@lennardd,
Komt goed. Je kan hem naar 1008970@leerling.tabor.nl sturen.
MVG,
Tim